19 April, 2024
دریاچه-کوه-گل

دریاچه کوه گل؛ نگین درخشان کهگیلویه و بویر احمد

اجاره فضای تبلیغاتی

 

بر کسی پوشیده نیست که ایران یک کشور چهار فصل با سه منطقه‌ی آب و هوایی گرم و خشک، معتدل و مرطوب و کوهستانی است و همین امر باعث شده که ایران کشوری ایده‌آل برای سفر و گردشگری در هر فصلی باشد. از طرفی فصل تابستان برای بسیاری از ما، مناسب‌ترین فصل برای سفر و گردشگری است. اغلب ما نیز به ‌دنبال یک منطقه‌ی خوش آب و هوا و زیبا هستیم که بتوانیم چند روزی از گرمای کلافه کننده‌ی تابستان دور باشیم. از طرف دیگر ایران، کشوری است با جاذبه های توریستی فراوان و به‌قدری مناطق گردشگری ایران زیاد است که بسیاری از مناطق آن برای بسیاری از ما ناشناخته است. از این رو در این مقاله می‌خواهیم شما را با یکی از مناطق دیدنی ایران که شاید بتوان گفت برای بعضی از ما ناشناخته است و همچنین مکان مناسبی برای سفر و گردشگری در فصل تابستان است، آشنا کنیم. دریاچه کوه گل از جاذبه های توریستی ایران است که می‌خواهیم در این مقاله درباره‌ی آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید و با دریاچه کوه گل آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه کوه گل

موقعيت-کوه-گل
این دریاچه‌ی زیبا که یکی از جاذبه های‌ توریستی ایران است، در استان کهگیلویه و بویر احمد در 8 کیلومتری شهر سی سخت قرار دارد.
برای رسیدن به شهر سی سخت دو راه وجود دارد: یک راه از طریق شهر سمیرم واقع در استان اصفهان و راه دیگر از طریق شهر یاسوج، که فاصله‌ی شهر یاسوج با شهر سی سخت 32 کیلومتر است. شهر سی سخت در دامنه‌ی کوه مشهور دنا قرار دارد. پس از این‌که به شهر سی سخت رسیدید، باید 8 کیلومتر دیگر به‌سمت ارتفاعات کوه دنا پیش بروید تا به دریاچه‌ کوه گل واقع در تنگه‌ای به همین نام، برسید.
این دریاچه‌ی تماشایی که مساحتی برابر نیم هکتار و عمقی حدود 15 متر دارد، بخشی از طبیعت کوهستانی دنا محسوب می‌شود. در مسیر رسیدن به این دریاچه نیز، شاهد وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی هستیم که آبی بسیار خنک و گوارا دارند.

چرا باید از دریاچه کوه گل دیدن کرد؟

خیلی از ما برای مسافرت در فصل تابستان، راه شمال را پیش می‌گیریم، زیرا به‌دنبال گذران چند روز در دل طبیعتی زیبا هستیم. اگرچه شکی در زیبایی طبیعت شمال ایران نیست، اما می‌توان به‌جای بارها سفر به شمال، به مناطق غربی ایران سفر کرد که در فصل‌های بهار و تابستان از نظر زیبایی دست کمی از شمال ایران و حتی برخی مناطق آن دست کمی از طبیعت اروپا ندارد. تنگه کوه گل نیز یکی از همین مناطق فوق العاده است که دریاچه کوه گل در آن قرار گرفته و دارای مناظری شگفت انگیز‌، آب و هوایی پاکیزه و بدون آلودگی و حیات آبی فوق‌العاده است.
البته جاذبه‌های گردشگری تنگه کوه گل تنها به دریاچه کوه گل ختم نمی‌شود و مناطق دیدنی دیگری نیز در این مکان وجود دارد که عبارتند از: دشت لاله‌های واژگون، آبشار تنگ کوه نمک و منطقه‌ی حفاظت شده‌ی دنا که مکانی مناسب برای رشد گیاهان و زندگی جانوران است.
اما درباره‌ی دریاچه کوه گل باید گفت که دیدنی‌ترین فصل‌های این دریاچه مانند سایر نقاط غربی ایران، بهار و تابستان است. بهترین ماه برای بازدید از این مکان دیدنی، ماه اردیبهشت است. البته بازدید از آن در فصل تابستان نیز خالی از لطف نیست، چرا که می‌توانیم شاهد حضور پرندگان مهاجر زیادی از جمله مرغابی، لک لک، اردک، درنا و چندگونه‌ی دیگر باشیم که حیات وحش بی ‌نظیری را خلق می‌کنند و برای ما که غالبن این پرندگان را در برنامه‌های مستند تلویزیونی می‌بینیم، فرصت تماشای از نزدیک آن‌ها را فراهم می‌کند که می‌تواند تجربه‌ی شگفت‌انگیزی باشد.

علاوه بر آن، وجود گیاهانی همچون بابونه، پونه‌ی کوهی، ریواس، گل‌های شقایق و نعناع کوهی، فضایی با عطر دل‌نشین و مناظری دل‌انگیز را در نزدیکی دریاچه کوه گل خلق می‌کنند. سوغات این منطقه نیز عسل کوهی و انواع لبنیات و کشک محلی است.


مطلب مرتبط: راهنمای مسافرتی به جزیره کیش


آیا دریاچه کوه گل شرایط مناسبی برای اقامت مسافرین دارد؟

از جمله نکات مثبتی که می‌توان برای دریاچه کوه گل برشمرد این‌ است که برای راحتی مسافران و توریست‌ها در اطراف این دریاچه، سکوها و سرویس‌های بهداشتی ساخته شده است تا مسافران و توریست‌هایی که علاقه‌مند به اقامت طولانی مدت در اطراف دریاچه کوه گل هستند، برای این امر مشکلی نداشته باشند.

آیا دریاچه کوه گل برای اقامت در شب امنیت دارد؟

دریاچه کوه گل به راستی زیبا و بازدید از آن بسیار لذت بخش است و بسیاری از مسافران و توریست‌ها، علاقه‌مند به تماشای مناظر آن، هم در شب و هم در روز هستند. بسیاری نیز علاقه دارند تا شب را در اطراف دریاچه کوه گل بگذرانند تا از آب و هوای دل‌چسب و بی‌نظیر آن در شب، بهره‌مند شوند. اما سوالی که برای اکثر افراد پیش می‌آید این است که : آیا این منطقه برای اقامت در شب امنیت دارد یا خیر؟
خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است، چرا که هیچ حیوان خطرناکی در این منطقه و اطراف آن وجود ندارد و می‌توان با خیالی آسوده، شب را در آن‌جا گذراند. به این ترتیب می‌توان لذت تماشای منظره‌ی خیال انگیز دریاچه کوه گل در هنگام سحر را از دست نداد و همچنین به تماشای منظره‌ی زیبای طلوع خورشید، در دامنه‌ی دنا و رشته کوه زاگرس، نشست.

در بازدید از دریاچه کوه گل به چه تجهیزاتی نیاز است؟

پاسخ این سوال بسیار سلیقه‌ای است و کاملا بستگی دارد به خودمان و عادت‌های مرسومی که در رفتن به سفر داریم. اما چیزهایی که به یقین می‌توان گفت که بهتر است در این سفر همراه خود داشته باشیم عبارتند از : کفش مناسب برای پیاده روی، چرا که قرار است در منطقه‌ای کوهستانی به گشت و گذار بپردازیم، تجهیزات لازم برای چادر زدن و حتمن حتمن دوربین عکاسی (بهتر است که دوربین عکاسی که کیفیتی بالاتر از دوربین‌های تلفن‌های همراه دارد، همراه خود داشته باشیم).
باید گفت که تنها تماشای مناظر دیدنی دریاچه‌ کوه گل نیست که لذت بخش است، بلکه ثبت آن‌ها با دوربین عکاسی نیز، بخش لذت بخش دیگر سفر است که هرگز از آن نباید غافل شد. البته مراقب باشید که در عکاسی زیاده روی نکنید، چرا که ممکن است تمام وقت خود را صرف عکاسی کرده و در نتیجه‌ی آن، لذت سفری تماشایی و تکرار نشدنی را از دست بدهید!
بدون شک جاذبه‌‌های توریستی ایران بسیار زیاد هستند و دریاچه کوه گل، یکی از هزاران مناطق دیدنی ایران است. اما باید در نظر داشت که مناطق غرب ایران در فصل‌های بهار و تابستان بسیار دیدنی و خوش آب و هوا هستند و بنابراین می‌توانند مقصد مناسبی برای سفر و گردشگری در فصل تابستان باشند. میز به شما توصیه می‌کند که سفر به دریاچه کوه گل در فصل تابستان را از دست ندهید.

اشتراک‌گذاری

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *