19 April, 2024
جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

اجاره فضای تبلیغاتی

 

شهر اصفهان در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس از جمله شهرهایی است که شاید تاریخ و سابقه آن به قدمت خود کشور برمی‌گردد. این شهر بر روی آبرفت زاینده رود بنا شده است. آب و هوای شهر اصفهان نیمه خشک معتدل بوده؛ به طوری که متوسط درجه حرارت سالانه این شهر 16 درجه سانتیگراد است. در حالی که حداکثر مطلق درجه حرارت تا 41 درجه سانتیگراد و حداقل مطلق منفی 16 درجه سانتیگراد گزارش شده است. متوسط بارندگی سالانه شهر اصفهان در حدود 13 میلی‌متر و معدل تعداد روزهای یخبندان در طول سال حدود 68 است. حال که شناختی تقریبی از این شهر زیبا کسب کردید با بلاگ میز همراه باشید تا جاهای دیدنی اصفهان را بشناسید.


مطلب پیشنهادی: جاذبه های گردشگری مشهد


مسجد شیخ لطف الله

جاهاي ديدني اصفهان-مسجد شبخ لطف الله اصفهان

از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که جزئیاتی شگفت‌انگیز دارد. این مسجد می‌تواند تا مدت‌ها شما را شگفت‌زده نگه‌دارد. مسجدی که بدون مناره و صحن برای درباریان بنا شده بود در طی ساعات روز رنگ‌هایی از جمله خاکی، صورتی و خاکستری بر تن خود می‌بیند. مسجد شیخ لطف الله در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و پس از آن تمبر مشترکی با نقش این بنا از چین منتشر شده است تا شهرت این اثر را جهانی‌تر کند. گنبد این مسجد را مدورترین گنبد در میان مساجد جهان می‌دانند. تزئینات داخلی، طرح و رنگ کاشی‌ها اوج زیبایی معماری ایرانی _اسلامی‌را به نمایش می‌گذارد و کاری میکند که در صدر لیست جاهای دیدنی اصفهان قرار بگیرد.

میدان نقش جهان

جاهاي ديدني اصفهان-ميدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان همان نقطه‌ی اصفهان است که مجموعه‌ای از روایت‌های تاریخی را در ذهن خود ثبت و ضبط کرده. از میان جاهای دیدنی اصفهان این میدان آوای بلند شادی‌ها، جنگ‌ها، رژه‌ی قشون‌ها و حتی تک تک صحنه‌های بازی چوگانی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است را به خاطر دارد. میدانی که تیموریان در مرکز شهر بنا کردند در ایام حکمرانی شاه عباس اول گسترش پیدا کرد و رفته رفته در طول ایام مختلف به این عظمت و شکوه رسید.

فصل پاییزِ این میدان یکی از زیباترین تصاویری‌ست که می‌تواند در ذهنتان ثبت شود. اگر دوست دارید از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز دیدن کنید، حتما به میدان نقش جهان بروید و از عظمت رنگ‌ها و زیبایی‌ها لذت ببرید.


مطلب پیشنهادی: بهترین راهنمای گردشگری برای سفر


مدرسه چهار باغ

جاهاي ديدني اصفهان مدرسه چهار باغ اصفهان

مدرسه چهارباغ اصفهان که نام خود را از چهار ایوانش می‌گیرد یکی حیرت‌انگیز ترین جاهای دیدنی اصفهان می‌دانند و گردشگران بسیاری در خصوص ویژگی‌های انحصاری آن سخن گفته‌اند. این بنا که به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین نیز مشهور است آخرین بنایی است که در عصر حکومت صفوی ساخته شد. چهار باغ یکی از مدارس ویژه‌ی علوم دینی بوده که با پشتوانه‌ی مالی فراون به تربیت و تحصیلی طلاب اختصاص پیدا کرده بود. این بنا با تمام ویژگی‌های چشم‌گیرش زیبایی تمام و کمالی دارد. از گره چینی‌ها و کاشی‌کاری‌ها تا تمام طرح و نقشی که در تزئینات بیرونی و داخلی ساختمان و حجره‌های آن انجام شده است تا تصویری ماندگار بسازد. مدرسه چهارباغ پس از شهریور ۱۳۲۰ بازگشایی شد و در ۱۳۲۳ش به جای کتابخانه قدیمی‌آن کتابخانه‌ای به نام کتابخانه فرهنگ ساخته شد. پس از پیروزی انقلاب، نام مدرسه چهارباغ و کتابخانه آن به «مدرسه علمیه امام جعفرصادق» و «کتابخانه عمومی‌امام جعفرصادق» تغییر یافت. این مدرسه هم اکنون از مدارس طلبه نشین حوزه علمیه اصفهان است.

پل خواجو

جاهاي ديدني اصفهان-پل خواجو اصفهان

این اثر زیبا در ایام حکومت شاه عباس دوم بنا شد و آن ‌را یکی از شگفتی‌های معماری روزگار خود می‌دانند. پل خواجو  با طرحی متقارن به روی رودخانه‌ی زاینده رود ساخته شد. این اثر عملکردهایی مانند سد و تنظیم جریان آب داشته است و در طی تاریخ سالم و استوار مانده. پل خواجو اصفهان در ۱۵ دی ۱۳۱۰ از جاهای دیدنی اصفهان ، ثبت ملی شد تا ارزش تاریخی این بنا برای همیشه حفظ شود. درست در قسمت میانی این پل ساختمانی کوچک با تزئیناتی ساده اما درخور خاندان سلطنتی بنا شد تا خانواده‌ شاه بتوانند از آن استفاده کنند. منظره‌ی زاینده رود از فراز این پل پر آرامش و حال خوش است. انعکاس تصویر آسمان و پل در دل رودخانه حس خوبی است که شما را در بر می‌گیرد. به ویژه اگر در زمان غروب خورشید به بازدید  از این مکان بپردازید، می‌توانید یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان را پیش رویتان ببینید.


مطلب پیشنهادی: بهترین جاهای دیدنی چابهار


سی و سه پل

جاهاي ديدني اصفهان-سي و سه پل اصفهان

این پل در زمان حکومت شاه عباس و توسط الله‌وردی‌خان ساخته شد تا نمادی ابدی برای اصفهان باشد. سی و سه پل در طول تاریخ میزبان بسیاری از جشن‌ها و حوادث مهم بوده. جشن‌هایی مانند: آب پاشان، نوروز و خاج شویان که مردم بسیاری را برای همدلی و شادی گرادگر هم می‌آورد.

سی و سه پل با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، یکی از شگفتی‌های معماری روزگاران بوده و درباره‌‌ی آن نظرات مختلفی وجود دارد. به تماشای سی و سه پل بروید و از زیبایی آن خصوصا در شب‌ها که نورپردازی‌ها به کمک تکمیل شکوه آن می‌آیند خاطره‌ای فراموش نشدنی بسازید.

این آشنایی تمام شد اما کار سایت میز با شهر اصفهان نه! فکر می‌کنید در آینده به کدام یک از وجوه شهر اصفهان خواهیم پرداخت. با بلاگ میز همراه باشید و نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *