27 July, 2024
چگونگی راه اندازی کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی را چگونه بدون سرمایه راه اندازی کنیم؟

اجاره فضای تبلیغاتی

 

کسب و کار اینترنتی و درآمد اینترنتی این روزها افراد بسیاری به ویژه جوان‌ها را به خود جذب کرده‌اند. در این نوشتار سعی کرده‌ایم تا به زبان ساده توضیح دهیم کسب و کار اینترنتی یا کسب و کار آنلاین چیست، سپس انواع مدل‌های کسب درآمد از اینترنت و مراحل راه اندازی یک کسب و کار آنلاین موفق را بررسی کرده‌ایم. با بلاگ میز همراه باشید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

بطور کلی می‌توان گفت هر فعالیتی در اینترنت که سبب درآمدزایی شود و دو شرط مهم زیر را دارا باشد، کسب و کار اینترنتی نامیده می‌شود.

  • مالک اصلی بسترکسب و کارتان خودتان باشید.
  • از طریق آن کسب و کار درآمدی پایدارداشته باشید.

انواع مدل‌های کسب درآمد از اینترنت

در این قسمت با انواع مدل‌های کسب و کار آنلاین آشنا می‌شویم تا دسته بندی درستی از این نوع کسب و کار در ذهن داشته باشیم. این موضوع به ما در انتخاب نوع کسب و کارمان کمک می‌کند.

فروش کالا

در فروش کالا که یک مدل کسب درآمد از اینترنت می‌باشد، کالای مورد نظر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به فروش می‌رسد؛ برای مثال می‌توان دیجی کالا را نام برد که هم به شکل مستقیم کالاهای خود، و هم به صورت غیرمستقیم کالاهای شرکت‌های دیگر را به فروش می‌رساند. می‌توان از سیستم‌های همکاری در فروش به عنوان مثالی دیگر از فروش غیرمستقیم کالا یاد کرد.

ارائه خدمات

ارائه خدمات به صورت مستقیم یا واسطه‌ای مدلی دیگر از درآمد اینترنتی است، به این ترتیب که شما خودتان به طور مستقیم خدماتی به مشتریانتان ارائه می‌دهید و یا با کسانی که خدماتی را ارائه می‌دهند همکاری می‌کنید. در این حالت شما فقط سفارش گیرنده هستید که به این مدل ارائه خدمات غیرمستقیم یا واسطه‌ای می‌گویند.

به عنوان مثال می‌توان به شرکت‌های هاستیگ و یا شرکت‌های طراحی وبسایت اشاره کرد که به طور مستقیم به مشتریانشان خدماتی ارائه می‌دهند. اما نماینده‌های همین شرکت‌های هاستینگ و دامنه فقط سفارش گیرنده هستند و پورسانت خود را دریافت می‌کنند پس خدمات آنها در گروه واسطه‌ای یا غیرمستقیم قرار می‌گیرد.

فروش محتوا

تولید محتوا و کسب درآمد از آن مانند مدل‌های قبل دارای دو حالت مستقیم و غیرمستقیم است. در حالت مستقیم شما می‌توانید محتوایی که ارزش خریدن داشته باشد (معمولا آموزشی) را تولید کرده و مستقیم به فروش رسانید مثل وبسایت فرادرس که در زمینه تولید فیلم‌های آموزشی فعالیت می‌کند. در حالت غیرمستقیم، تولید محتوا به شکل رایگان انجام می‌شود و کسی بابت محتوایی که تولید می‌کنید به شما پولی نمی‌دهد، اما ترافیکی که وبسایت شما جذب می‌کند برای شما کسب درآمد می‌کند. مانند مجله‌های اینترنتی و…

در نظر داشته باشید که یک کسب و کار اینترنتی می‌تواند از چند مدل بصورت همزمان برای کسب درآمد استفاده کند، به طور مثال می‌توان از طریق فروش کالا و فروش محتوا در یک سایت درآمدزایی کرد.

انواع مدل‌های کسب درآمد از اینترنت

مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

زمانی که مزایای کسب و کار آنلاین را بدانید برای راه‌اندازی آن و شروع کسب درآمد از اینترنت بیشتر راغب می‌شوید. ما در این بخش به معرفی برخی از مزیت های اصلی کسب و کارهای اینترنتی خواهیم پرداخت:

راه‌اندازی با سرمایه اولیه بسیار کم و حتی گاهی بدون سرمایه اولیه

در شروع کسب و کار اینترنتی، هزینه راه‌اندازی یک وب‌سایت قابل مقایسه با هزینه‌های راه اندازی یک کسب و کار در محیط فیزیکی نیست. فقط کافی است به هزینه‌های رهن و اجاره یک دفتر یا مغازه برای شروع کسب و کارهای فیزیکی فکر کنید!!!

محدود نبودن به یک منطقه جغرفیایی خاص

در بیشتر کسب و کارهای فیزیکی فقط می‌توان در حیطه جغرافیایی بسیار محدودی سرویس‌دهی کرد، به عنوان مثال تنها شهرستان خودتان. اما در کسب و کارهای اینترنتی شما هیچ نوع محدودیتی در این مورد ندارید و می‌توانید به تمام کشور و یا حتی به خارج از کشور سرویس بدهید. (حتی اگر وب سایت شما فقط زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند شما می‌توانید به فارسی زبانان تمام دنیا خدمات خود را ارائه دهید!)

 کسب درآمد بصورت ۲۴ ساعته

تصور کنید زمانی که خواب هستید هم درآمد دارید! حتی تصورش هم شیرین است! آنچه در کسب و کارهای اینترنتی یک امر عادی است. اکثر کسب و کارهای اینترنتی بدون توقف و به صورت ۲۴ ساعته در حال درآمدزایی برای صاحبانشان هستند.

هزینه نسبتاً پایین بازاریابی و تبلیغات در اینترنت

معمولا راهکارهای تبلیغاتی برای یک کسب و کار فیزیکی بسیار گران قیمت هستند (مانند بیلبورد و…) اما در کسب و کار اینترنتی می‌توان تبلیغاتی با همان بازخورد و حتی گاهی با بازخورد بیشتر را با قیمتی بسیار ارزان تر انجام داد.

بازاریابی و جذب مشتری هوشمندانه و هدفمند

اجازه دهید این مورد را با مثال توضیح دهیم. فرض کنید شما یک فروشگاه موبایل دارید و به صورت بیلبورد یا آگهی تلویزیونی برای فروشگاه خود تبلیغات می‌کنید. چند درصد از کسانی که آگهی شما را می‌بینند در آن زمان به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند؟

اکنون تصور می‌کنیم که شما در بستر اینترنت برای فروشگاه خود تبلیغات کرده‌اید. برای مثال، برای اینکه وبسایتتان در نتایج جستجوی عبارت “خرید موبایل” در جایگاه خوبی قرار بگیرد هزینه کردید یا به اصطلاح وبسایت خود را برای آن عبارت، سئو یا بهینه سازی کردید. حال چند درصد از کسانی که این عبارت را جستجو می‌کنند و وارد وبسایت شما می‌شوند به محصولات شما نیاز دارند؟ این یعنی بازاریابی هوشمندانه و هدفمند!

چگونه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

دسترسی سریع و آسان به آمارها، اطلاعات مالی و

در کسب و کارهای اینترنتی شما به جای اینکه حسابدار و… داشته باشید تا اطلاعات مالی و… شما را انجام دهد، برای گزارش گیری، صدور فاکتور و بسیاری از موارد دیگر فقط به یک کلیک ساده نیاز دارید.

مدیریت همزمان چند کسب و کار

به دلیل اینکه کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کار فیزیکی وقت کمتری از شما می‌گیرد، شما می‌توانید چندین کسب و کار را همزمان مدیریت کرده و از چند جای مختلف درآمد داشته باشید. حتی می‌توانید از آن به عنوان شغل دوم استفاده کنید.

توانایی‌های خودت را بشناس

یک برگ کاغذ بردارید و توانایی‌های خود را بنویسید. اینکار به شما در تصمیم گیری درمورد اینکه در چه زمینه‌ای کسب و کار آنلاین خود را راه‌اندازی کنید کمک می‌کند. به عنوان مثال کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را در حد مبتدی بلد هستید و یا نویسنده خوبی هستید. قطعا همین موارد ساده، شما را برای ادامه راه بسیار کمک خواهند کرد. خلاصه هرچه که فکر می‌کنید حتی کمی از آن را بلدید روی کاغذ بیاورید.

انتخاب حوزه کاری

با توجه به توانایی‌هایتان یک حوزه کاری را انتخاب کنید. مشکلی که اغلب افراد در انتخاب حوزه کاری دارند این است که می‌خواهند حتما یک ایده جدیدی را راه‌اندازی کنند، اگر ایده و توانایی جدیدی دارید واقعا عالی است. اما اگر ندارید هم مهم نیست. فقط باید شروع کنید. به خاطر داشته باشید که یک طرح کم کیفیت راه اندازی شده به مراتب خیلی بهتر از یک طرح باکیفیت است که هیچوقت به دلیل حساسیت‌های شما راه‌اندازی نمی‌شود.

تحلیل رقبای خود و بررسی عملکرد آنها

یکی از نکات اصلی قبل و بعد از راه اندازی کسب و کار اینترنتی تحلیل عملکرد رقبا است. در حوزه کاری که انتخاب کردید رقبای خود را بشناسید و عملکرد آنها را بررسی کنید. از نحوه عملکرد آنها در تولید محتوا برای وبسایت‌شان گرفته تا صفحه شبکه‌های اجتماعی آنها و همینطور استراتژی‌های بازاریابی و… را تحلیل کنید. به یاد داشته باشید که هرچه رقبای خود را بیشتر بشناسید راحت‌تر می‌توانید از آنها سبقت بگیرید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

راه‌اندازی وب سایت

پس از انجام مراحل بالا زمان آن رسیده که در حوزه اختصاصی خود کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید:

۱- می‌توانید با یک شرکت طراحی وب سایت تماس بگیرید، طرح و ایده خود را با آنها در میان بگذارید تا هم از آنها مشورتی گرفته باشید و هم اینکه آنها دقیقا متناسب با نیاز و سلیقه شما وبسایتی اختصاصی برای شما طراحی کنند. اگر بودجه کافی برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود در نظر گرفته‌اید، این بهترین گزینه است.

۲- می‌توانید خودتان دست بکار شوید. کار با یک سیستم مدیریت محتوا محبوب مثل وردپرس را یاد بگیرید و با تهیه و نصب قالب‌ها و افزونه‌ها بدون داشتن دانش کدنویسی وبسایت‌تان را راه‌اندازی کنید. این روش چون از نظر زمان و هزینه به صرفه است برای افرادی که برای برنامه‌نویسی تحت‌وب آشنایی ندارند بسیار مناسب است.

۳- می‌توانید خودتان کدنویسی یاد بگیرید و وب‌سایت اختصاصی خود را طراحی کنید که این گزینه به هیچ عنوان به علت صرف وقت بسیار زیاد برای یادگیری برنامه‌نویسی و تا حدی سخت و پیچیده بودن این مسیر، پیشنهاد نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم اگر بودجه کافی برای این‌کار دارید، وقت خود را صرف یادگیری سیستم مدیریت محتوا نکنید و راه‌اندازی وبسایت خود را به یک شرکت طراحی سایت بسپارید تا این‌کار را برایتان حرفه‌ای‌تر، اصولی‌تر و سریع‌تر انجام دهند.

تولید محتوای مرتبط و جذب مشتری هدفمند

پس از راه‌اندازی وب‌سایت نیاز داریم تا نظر مشتریان را به آن جذب کنیم تا بتوانیم درآمد اینترنتی داشته باشیم. برای این‌کار راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله تبلیغات بنری، ریپورتاژ آگهی و… که همگی هزینه‌های سنگینی دارند، پس چگونه می‌توان بدون هزینه بازدیدکننده جذب کرد؟ جواب ساده است، با تولید محتوای متناسب با کسب و کارمان.

با تولید محتوای مرتبط با کسب و کارمان و جذب مشتری‌های هدفمند از طریق موتورهای جستجو می‌توانیم به کسب و کار اینترنتی خود رونق بخشیم. اما چگونه در نتایج موتورهای جستجو در جایگاه خوبی قرار بگیریم؟ برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی عبارت موردنظرتان در موتورهای جستجو مانند گوگل در جایگاه‌ بهتری قرار بگیرید باید مفهوم بهینه سازی و سئو را بدانید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *