27 July, 2024
گردشگری مشهد

جاذبه های گردشگری مشهد

اجاره فضای تبلیغاتی

 

مشهد را اغلب مسافران با حرم و مجموعه‌های اطراف آن و همین طور مقبره شاعر بزرگ ایرانی، فردوسی طوسی می‌شناسند، اما این شهر مجموعه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی متنوعی دارد و می‌تواند علاوه بر سیاحت، شهری جالب برای گردشگران باشد.در ادامه ما به معرفی جاذبه های گردشگری این شهر می پردازیم.

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا
از اولین و مهمترین جاهای دیدنی در مشهد حرم امام رضا(ع) است.به گفته برخی از منابع تاریخی مکانی که پیکر حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، هشتمین امام ما شیعیان در آن به خاک سپرده شده است، روستای کوچکی در نزدیکی شهر توس به نام سناباد بوده است. بعد از ساختن حرم امام رضا(ع) در این روستا، شهری در اطراف حرم ساخته شد که این شهر همان مشهد معروف خودمان است. حرم امام رضا(ع) از مهم ترین بناهای تاریخی و مذهبی ایران در مشهد به شمار می رود که هر سال 20 میلیون زائر از سراسر کشور و جهان برای زیارت آن به مشهد مقدس سفر میکنند.به محدوده دفن امام رضا(ع) و ساختمان های اطراف آن در شهر مشهد حرم گفته میشود که این ساختمان ها شامل حرم، گنبد، گلدسته ها، صحن ها، ایوان ها، رواق ها و بست ها می باشد.


آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی و موزه توس که الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی، به ویژه آرامگاه کوروش بود به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسید. نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستون‌ها و سرستون‌ها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی است. بخش فوقانی بنا به‌صورت توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوره اشکانی شامل ۲۰  ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در بخش‌هایی از آرامگاه نیز دیوارنگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب شده که نمایش صحنه‌هایی از روایات شاهنامه است.


بنای هارونیه

بنای هارونیه مشهد
در نزدیکی آرامگاه فردوسی، بنای هارونیه قرار دارد که تاریخ دقیق ساختمان آن روشن نیست. بنای هارونیه از جاهای دیدنی مشهد محسوب میشود و گردشگران را به خود جذب میکند. وجه تسمیه این بنا هنوز معلوم نیست. احتمالاً این ساختمان مدتی خانقاه بوده است. ساختمان آن به آتشکده شباهت دارد؛ لذا چنین تصور می‌شود که در دوره‌های اولیه اسلام، مسلمین آن را تغییر شکل داده و به صورت مسجد در آورده باشند. چون آرامگاه «امام محمد غزالی» در توس می‌باشند و محل آن دقیقاً روشن نیست، در مجاورت این بنا به یادبود این دانشمند، سنگ مزاری نصب شده است.


ییلاق طرقبه

طرقبه مشهد
مشهد، ییلاقات خوش آب و هوای زیادی دارد ولی یکی از محبوب ترین ییلاقات آن، طرقبه است که تنها ۱۸ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. آب و هوای لطیف، رودخانه، رستوران های متنوع، فروشگاه‌های سوغات، باغات میوه، مکان‌های تفریحی و تاریخی مثل  سد چالیدره، بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب این منطقه محسوب می‌شود از جمله دلایل این محبوبیت است. باید به همه اینها دیزی و ششلیک طرقبه را نیز اضافه کرد و از خیر خورشت فسنجان و راه رفتن در کوچه پس کوچه هایش هم نگذشت.


سد چالیدره

سد چالیدره
این منطقه یکی از خوش آب و هوا‌ترین نقاط ییلاقی مشهد به شمار می‌رود. سد چالیدره یک سد خاکی رس است که بوسیله رودخانه جاغرق پر آب می شود و دارای امکانات تفریحی مانند قایق پدالی، قایق سواری، ماهیگیری، رستوران و آلاچیق می باشد. این سد در ابتدای جاده روستای نغندر و در سمت چپ جاده در دره ای با همین نام ساخته شده است.


پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد
اگر دلتان بخواهد روزتان را در منطقه ای خوش آب و هوا بگذرانید، جایی با درختان کاج و چنار و رودخانه ای که در برخی از فصل های سال مثل بهار و تابستان آب خنکی در آن جاری است، به اضافه استخرها و پستی و بلندی هایی که می‌توان زیر سایه درختانش خستگی در کرد، ما بهتان پارک جنگلی وکیل آباد را پیشنهاد می‌کنیم.


موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیگ

حمام مهدی قلی بیگ
موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی‌بیک مشهد به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران بسیار مود توجه مردم وگردشگران است.این حمام که به نام های حمام شاه و حمام رضوی نیز شهرت داشته، تا سال67 دایر بوده اما از حدود سال 69 به تدریج به صورت متروکه درآمده و از سال 78 عملیات بازسازی و مرمت آن آغاز شده که اکنون به صورت موزه مردم شناسی مشهد مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله مهمترین بخش های این حمام – موزه میتوان به این موارد اشاره کرد: سربینه و تزیینات اصیل و زیبای آن، غرفه شاه نشین، غرفه لوازم آرایش، غرفه مسنوجات، غرفه پوشاک، هشتی یا میاندر، گرمخانه، غرفه وسایل حمام، غرفه حنابندان، غرفه روشنایی، گلخن یا آتشخانه و چاله حوض.


باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد شاید بتوان گفت یکی از برترین جاذبه های این شهر است چرا که از بخش های متنوعی تشکیل شده و در آن می توانید مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره ای و … را مشاهده کنید. این باغ به منظور حفظ و نگهداری گیاهان و داشتن یک بانگ ژن زنده گیاهی در این شهر ساخته شده است.


آرامگاه و موزه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار
دیگر بنای ارزشمند و تاریخی که در این شهر وجود دارد آرامگاه نادرشاه افشار است که به عنوان یادبودی از گذشتگان ایران در لیست جاذبه های مشهد قرار دارد. نادرشاه افشار در هنگام حیات خود دستور داد تا آرامگاهی کوچک در بالای خیابان مشهد ساخته شود. این بنای جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت، مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسب برای وی در همان محل مقبره قوام‌السلطنه احداث کند. مدت زمانی که ساخت آن به طول انجامید از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۲ ادامه داشت.


هفت حوض

هفت حوض مشهد
یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مشهد که در دل کوه‌های خلج جای دارد هفت حوض است. این منطقه حدود ۷ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و شامل ۷ حوضچه طبیعی است. بعضی از این حوضچه‌ها به اندازه یک استخر کوچک وسعت دارند. آب بعد از عبور از این هفت حوضچه به حوضی بزرگ‌تر می‌ریزد و رودخانه مسیرش را ادامه می‌دهد.


خانه داروغه

خانه داروغه
خانه داروغه را معماران و بناهای روس به دستور محمد یوسف خان، داروغه مشهد در اواخر دوره قاجار ساختند. این بنا منزل شخصی بوده که مراسم پذیرایی رسمی در آن انجام می‌گرفت. بر اساس شواهد موجود تا حدود سه دهه گذشته، این بنای تاریخی کاربرد مسکونی داشته است، اما سال ۱۳۶۶ این خانه توسط ورثه به نمایندگان یکی از هیئت‌های مذهبی روستای شهیدیه شهرستان میبد یزد فروخته شد و از آن پس تا سال ۱۳۹۱ از این بنا به‌ عنوان محل تجمع و اسکان هیئت‌های مذهبی استفاده می‌شد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری مورد تملک قرار گرفت و با هزینه شهرداری مرمت شده است.


بند گلستان

بند گلستان
بند گلستان یکی از بندهای تاریخی استان خراسان است،این بنا از آثار دوره تیموریان است.که در ۸ کیلومتری غرب مشهد بر روی رودخانه گلستان احداث شده‌است. این بند هم‌اکنون از محل‌های دیدنی و توریستی شهر مشهد به‌شمار می‌رود.


خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک
یکی از آثار تاریخی که در شهر مشهد وجود دارد خانه تاریخی ملک است که در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۷ به ثبت رسیده است. این بنا یکی از نمونه خانه ‌های زیبای بر جای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محسوب می‌شود. در گذشته این بنای تاریخی بسیار وسیع بوده ولی اکنون تنها بخش بیرونی آن بر جای مانده است که شامل دو طبقه می شود. طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت ‌کاری شده چوبی و شومینه گچبری زیبایی است. خانه ملک امروزه مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است. گفتنی است حمام خانه ملک تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی دوره خود در شهر مشهد معرفی شده است. این بنا در سال ۱۳۸۵ به عنوان خانه توریست انتخاب شد.


ییلاق شاندیز

شاندیز
یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، منطقه ییلاقی شاندیز است. شاندیز با آب و هوای خوشی که دارد، در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده. این منطقه ترکیبی است از رودخانه های متنوع، دره ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد. این منظره را که به تابلوی نقاشی می‌ماند، باغ های انبوده و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. شاندیز منطقه ای تفریحی است که فروشگاه های صنایع دستی و رستوران بزرگی به نام پدیده شاندیز نیز دارد که یکی از پیشنهادات همیشگی در سفر به مشهد است.


غار مغان

غار مغان
غار دو دهانه ای در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان قرار گرفته است که درون آن آثار استالاگمیت و استالاکتیت بسیاری وجود دارد. عمق این چاه ها ۲۵ متر است و همچنین درونش پرتگاه ها و برکه های آبی هست که باعث می شود از ماجراجویی انفرادی پرهیز کنند. برای ورود به این غار حتما‌ باید راهنما داشته باشید، زیرا در غیر این صورت بسیار بسیار خطرناک خواهد بود.


چهار طاقی بازه هور

چهار طاقی بازه هور
چهار طاقی بازه هور یا همان آتشکده بازه هور مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان مشهد و دهستان بیوجند در روستای بلوط سفید واقع شده است، این بنای تاریخی در سال 1310 به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.سازه ی این بنا از سنگ و دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع می باشد، این چهار طاقی با فاصله ایی حدود 80 کیلومتری جنوب مشهد و در کنار جاده قدیم مشهد به تربت حیدریه واقع شده است.به تازگی با کاوش های محققان کاربرد این بنای قدیمی را خاصیت نجومی اش دانسته اند و به نظرشان این بنا بازمانده یک مجموعه گسترده معماری بوده است که همین بخش از آن فقط باقی مانده است.


برج رادکان

رادکان
برج رادکان در استان خراسان رضوی و در 80 کیلومتری شهر مشهد و در مسیر چناران واقع شده است، این برج در روزگاران دور تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.این برج در میان دشت توس و رادکان واقع شده است و همانند آن در گرگان وجود دارد که به آن رادکان غربی می گویند، تاریخ ساخت این بنا را سال 607 قمری ذکر کرده اند و برخی معتقدند که این برج مقبره یکی از حکام مغول است و برخی دیگر کاربرد آن را علاوه بر میل راهنمای مسافر و مقبره، تقویم و ستاره شناسی نیز می دانند.


پارک و شهر بازی ملت

پارک ملت مشهد
این پارک در مغرب مشهد و در حاشیه بلوار وکیل آباد واقع است. مساحت آن ۷۲۰۰۰۰ متر مربع می‌باشد. پارک ملت از بزرگترین و با صفاترین پارک های شهر و از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود. در آن شهربازی و سایر امکانات تفریحی برای کودکان وجود دارد. در این پارک مسجد برای انجام فریضه نماز مسافرین ساخته شده است استخر زیبا، درختان و گلهای فراوان فضای آن را بسیار دلپذیر نموده است.


کوهسنگی

کوهسنگی
در جنوب مشهد در انتهای خیابان دکتر علی شریعتی (کوهسنگی) و در دامنه کوههای جنوبی مشهد قرار دارد. این پارک دارای استخر زیبا و رستورانی برای پذیرایی عمومی می‌باشد. اگر بخواهیم بگوییم که در جاهای دیدنی مشهد کجا خوبه، قطعا پارک کوهسنگی یکی از اولین انتخاب ها خواهد بود.
به دلیل جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار و به ویژه وجود بارگاه امام هشتم دراین شهر مقدس، شهر مشهد مهد اقامتگاه ها و هتل‌ها و مراکز خرید بیشماری شده است. هتل های مدرن و مراکز تجاری كه كمتر در نقاط دیگر كشور به این كثرت می توان آنها را دید.برای اطلاع از این مراکز میتوانید از اپلیکیشن میز به عنوان یک راهنمای سفر استفاده کنید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *