20 April, 2024
معیار سهم هر کسب و کار از منابع ارزان

دولت با کدام معیار سهم هر کسب و کار از منابع ارزان ملی را تعیین می‌کند؟

اجاره فضای تبلیغاتی

 

محسن روشنک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به تعریف برندسازی اظهار داشت: در یک تعریف کلی مجموعه‌ای از‌ اقدامات که در قالب فرایندی منظم برای ایجاد آگاهی و جایگاه‌سازی در ذهن مشتریان با هدف افزایش میزان وفاداری آنها نسبت به محصولات یک بنگاه اقتصادی انجام می‌شود را برندسازی می‌گویند و همانطور که در این تعریف اشاره شده محور اصلی در فرایند برندینگ مشتری است.
وی با طرح این پرسش که مشتری کیست؟ گفت: مشتری کسی است که به اختیار خود و در قبال پرداخت وجهی معین، از کالا و خدمات ما استفاده می‌کند اما اگر کالا و خدمات در بازاری انحصاری به فروش برسد دیگر نام خریدار این محصولات را نمی‌توان مشتری گذاشت، در حقیقت زمانی مشتری جایگاه و مفهوم واقعی خود را دارد که قدرت انتخاب از او سلب نشود و به اختیار کالا و خدمات را انتخاب و خریداری کند.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی، دولت را به دلیل در اختیار داشتن منابع ملی یکی از شرکای اصلی بخش خصوصی در اقتصاد عنوان کرد و افزود:‌ دولت خود مصرف‌کننده برخی از محصولات تولیدکنندگان کالا و خدمات در بخش خصوصی است اما این خریدار کالا و خدمات داخلی شرایط لازم برای کسب عنوان مشتری بر اساس تعریف علمی و بین المللی را ندارد چرا که مطابق قوانین و دستورالعمل‌ها دولت جهت انتخاب کالا و خدمات مورد نیاز خود اختیار کافی را ندارد و انتخاب تأمین‌کنندگان کالاهای مصرفی بخش دولتی همواره برابر قانون محدود است.
روشنک تصریح کرد:‌ دسترسی دولت به منابع مالی و حمایت از بخش خصوصی در قالب تأمین منابع مالی ارزان قیمت جایگاهی کاملاً متفاوت به فرایند برندینگ با مفهومی نوظهور و بومی آن داده است به طوری که صاحبان کالا و خدمات می‌دانند که در اقتصاد انحصاری ایران چرخاندن چرخ کسب و کارها تنها با اتکا به مشتریان واقعی که کالا و خدمات را به اختیار می‌خرند کار بسیار مشکلی است، لذا صاحبان مشاغل نیازمند حمایت‌های دولت هستند که مهم‌ترین آن حمایت مالی است و سئوال اینجاست دولت با کدام معیارها و سنجش‌ها سهم هر کسب و کار از منابع ارزان ملی را تعیین می‌کند؟
عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فرایندهای غلط و غیر سیستماتیک و عموماً رابطه‌ای جهت سنجش وزن کسب و کارها به منظور تعیین سهم آنها از منابع مالی و حمایت‌های دولتی باعث شده که مفهومی نو در اقتصاد ایران تحت عنوان برندینگ دولتی شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه کسب و کارهای زیادی در کشور در این سیستم ناقص، آلوده چنین فرایندی شده‌اند و مفهوم برندینگ را به گونه‌ای نو تعبیر و اجرا می‌کنند، گفت: این فاجعه‌ای برای اقتصاد بیمار ایران است چون افرادی که کالا و خدمات خود را در بازار انحصاری به مشتریان عرضه می‌کنند دلیلی برای طی کردن فرایند پر پیچ و خم برندسازی نمی‌بینند و اساساً مشتری هم به آن مفهوم واقعی در کار نیست و قدرت انتخاب از مشتریان سلب شده و تحت هر شرایطی بازار در انحصار محصولات آنها است.
روشنک افزود: عده‌ای از تولیدکنندگان که از بازار انحصاری سهمی ندارند هم در دوراهی انتخاب طی کردن مسیر پر پیچ و خم برندینگ واقعی و یا دریافت سهمی از منابع ارزان دولتی برای رسیدن به نقطه سر به سر هزینه و درآمد راه ساده دوم را انتخاب کرده و عملاً در فرایند برندینگ بومی خود نقش مشتری که محور اصلی برندینگ در تعریف علمی و بین المللی آن است را حذف کرده و دولت جای مشتری را می‌گیرد.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی یادآور شد: متاسفانه نبود قوانین یکپارچه و سیستم‌های متمرکز فرصت خوبی است تا برخی با رزومه‌سازی‌های غیرواقعی در پی جایگاه‌سازی ذهنی کالا و خدمات خود در ذهن صاحبان امضا باشند و نه مشتریان کالا و خدمات آنان، متاسفانه این پدیده مدتی است گریبان‌گیر اقتصاد بیمار ایران شده و همه ساله شکلی نو از آن رخ‌نمایی می‌کند واقعیت آن است که نمی‌توان دلیل بروز چنین فاجعه‌ای را بر گردن صاحبین مشاغل در بخش خصوصی انداخت و تنها دلیل بروز چنین اتفاق بد یمنی تنها ساختار غلط حمایت‌های دولتی در نبود سیستم یکپارچه و عدم وجود نظارت‌هاست.
وی عنوان کرد: تا زمانی که سیستم دولتی که صاحب امضا و امانت‌دار منابع ملی است نتواند با پیاده‌سازی ساختار اصولی و ساماندهی فرایندهای منظم جهت اختصاص منابع با رعایت عدالت به بخش خصوصی جلوی این فاجعه را بگیرد این چرخه معیوب ادامه‌دار خواهد بود و در این میان با حذف جایگاه مشتری واقعی که دو فاکتور کیفیت و قیمت را ملاک انتخاب آگاهانه خود قرار می‌دهد باید شاهد فاصله کیفیت کالا و خدمات داخلی با نمونه‌های مشابه در بازار جهانی و عدم تناسب قیمت‌ها باشیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک‌گذاری

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *