20 April, 2024
مبانی نام تجاری

مبانی نام تجاری (Basics Of Branding)

اجاره فضای تبلیغاتی

 

نام تجاری یا برندینگ یکی از مهمترین جنبه‌های هر کسب و کار است. فرقی نمی‌کند کسب و کارتان بزرگ باشد یا کوچک، خرده‌فروش باشید (B2C) یا فروشتان به سازمان‌ها یا شرکت‌ها (B2B) باشد. داشتن یک استراتژی اثربخش در برندینگ در رقابتی‌ترین بازارها  هم می‌تواند حاشیه‌ای امن برای شما ایجاد کند. اما برندینگ چیست و چگونه می‌تواند بر کسب و کارهای کوچک و نوپا تأثیرگذار باشد؟
نام تجاری یا برند، نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان خود به کار می‌برد، اما مشخص است که مفهوم نام تجاری یا برند فراتر از یک نام و نشان تصویری است. یک نام تجاری یا برند متشکل از بسیاری از عناصر همچون حکایت‌هایی که با آن تداعی می‌شوند، خاطره‌ها و تجربیات آمیخته با این نام در ذهن افراد، ویژگی‌های استفاده کنندگان، موقعیت مکانی مراکز خرید و حتی قیمت است و آمیزه‌ای از تمامی این عناصر یک نام تجاری یا برند را ایجاد می‌کنند.
به زبان ساده برند شما قولی است که به مشتریانتان می‌دهید. برندسازی درست به مشتریان‌تان نشان می‌دهد که می‌بایست چه چیزی را از محصول یا خدمت شما انتظار داشته باشند. برند شما از هویت سازمان نشأت می‌گیرد، از اینکه قرار است در آینده چه کسی و چگونه سازمانی باشید.

برند شما در واقع همان چیزی است که شما و خدمتتان را از رقبا متمایز می‌کند

اساس برند شما لوگوی شماست. وبسایت، نحوه بسته‌بندی، ظاهر محصول و راهکارهای تبلیغاتی، همه و همه می‌بایست با لوگویی که استفاده می کنید همخوانی داشته و با برندتان (یعنی هویتی که می خواهید بسازید) مرتبط باشد.

استراتژی و اصول برندینگ

برندسازی استراتژیک
استراتژی برندینگ چیزی نیست به جز پاسخ شما به اینکه چگونه، برای چه چیز، چه وقت و با چه کسی قصد دارید ارتباط برقرار کنید و پیامتان را به آنها برسانید. جایی که تبلیغ می‌کنید بخشی از استراتژی‌ برندینگ شماست، کانال های توزیع و همچنین نحوه برقراری ارتباطات کلامی و دیداری شما با دیگران، همگی بخشی از استراتژی برندینگ شما به حساب می‌آیند.
برندسازی استراتژیک (Strategic Branding) منجر به ایجاد هویتی قدرتمند برای سازمان شما می‌شود به این معنا که یک برند معتبر، ارزش افزوده به محصولات و خدمات سازمان را افزایش داده،  به شما این امکان را می‌دهد که به خاطر برندتان قیمت‌گذاری بالاتری نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار داشته باشید. بهترین مثال برای این موضوع  کوکاکولا است. قیمت محصولات کوکاکولا عموماً نسبت به دیگر نوشیدنی های گازدار بالاتر است و مشتریان هم با کمال میل حاضرند این اختلاف هزینه را پرداخت کنند. چرا؟ چون تصویر و هویتی که کوکاکولا در ذهن مشتریان ایجاد کرده بسیار قدرتمندتر از برند رقبا است.
اما این ارزش افزوده، از درک کیفیت محصول توسط مشتریان، و یا از درگیری‌های احساسی که مشتریان با محصول و خدمات سازمان داشته‌اند ناشی می‌شود. برای مثال کمپانی کفش نایکی در انواع روش‌های تبلیغاتی خود، محصولاتش را به ورزشکاران و قهرمانان شناخته شده و محبوب گره می‌زند ، به این امید که علاقه مشتریان به یک ورزشکار را به علاقه به محصولات خود تبدیل کند. بنابراین، نایکی چیزی بیش از یک کفش خوب به مشتریانش ارائه می‌کند.

چگونه برای کسب و کارمان یک برند تعریف کنیم؟

تعریف برند به یک کاوش درون‌سازمانی شبیه است. این خودیابی موضوعی زمان‌بر، دشوار و گاهاً آزاردهنده است؛ چرا که می‌تواند با تغییر پارامترهایی که به آنها عادت کرده و دوستشان دارید همراه باشد.
برای پیدا کردن برندتان، علاوه بر شناخت اصول برندینگ، در کمترین حالت باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید:

  • ماموریت کسب و کار شما چیست؟
  • مزایا و ویژگی‌های محصولات یا خدمات شما چیست؟
  • در حال حاضر، مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه درباره کسب و کار شما چه نظری دارند و چگونه فکر می‌کنند؟
  • خصوصیات و صفاتی که می‌خواهید کسب و کارتان در خود داشته باشدکدام است؟

از نیازها، عادات و خواسته‌های مشتریان و افرادی که در بازار هدفتان قرار دارند آگاه شوید. در مورد طرز فکر و نظر مشتریانتان گمانه‌زنی نکنید، طرز فکرشان را بفهمید و نظر واقعی‌شان را بدانید.
تعریف کردن برند و تعیین و توسعه استراتژی برندینگ می‌تواند امری بسیار پیچیده باشد. اگر صاحب کسب و کار نوپا هستید، در گام اول اصول برندینگ را بشناسید تا بتوانید از کمک متخصصین و یا خدمات سازمان‌هایی که در این خصوص مشاوره‌های رایگان ارائه می‌دهند به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

حال که نام تجاری خود را تعریف کردید باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید پیامتان را به دیگران برسانید. نکات زیر به شما در این مورد بهتر کمک خواهد کرد.
1- یک لوگوی عالی و مخصوص خودتان طراحی کنید.
2- پیامی که برندتان می‌رساند را بنویسید. موارد کلیدی که می‌خواهید برندتان در خود داشته باشد چه چیزهایی هستند؟
3- تمامیت و همبستگی را در برندتان ایجاد کنید. برندینگ تمام زوایا و جنبه‌های کسب و کار شما را در بر می‌گیرد. شکل پاسخ دادن تماس‌های تلفنی، نحوه لباس پوشیدن کارشناسان فروش، امضای الکترونیک ایمیل‌ها و هر چیز که فکرش را بکنید.
4- صدا و پیام کسب و کار خود را بسازید. پیام شما می‌بایست منعکس‌کننده ارزش‌ها و شخصیت برند شما باشد. این یکی از اولین اوصول برندینگ و بسیار مهم است. صدای خاص سازمان باید در تمام راه های ارتباطی با مشتریان (نوشتاری، دیداری، آنلاین، آفلاین و غیره) نمود پیدا کند. برند شما برندی دوستانه است؟ اگر اینطور است سعی کنید با مشتری ارتباطات دو طرفه برقرار کنید. می‌خواهید برندی جدی و گران قیمت بسازید؟ برخوردی رسمی داشته باشید.
5- شعارتان را بسازید. یک بیانیه ساده، مختصر، به یاد ماندنی و پرمعنی که منعکس کننده ماهیت کسب و کارتان است بنویسید و آن را هرجا که می توانید به مشتریانتان نشان دهید.
6- الگوهای استاندارد بسازید. از رنگ‌ها و لوگوی یکسان استفاده کنید.کاری کنید که تمام بخش‌های محصول بیانگر ارزشی واحد یا مجوعه‌ای واحد از ارزش‌ها باشد. نیازی به تجمل نیست، سعی کنید یکپارچه و نامتناقض باشید.
7- به برندتان وفادار باشید. اگر به قول و قراری که با مشتریان گذاشته‌اید پایبند نباشید، مشتریان نه به شما باز می‌گردند و نه دیگران را به شما ارجاع می‌دهند.
8- ثابت قدم و استوار باشید. حفظ یکپارچگی مهمترین بخش از اصول برندینگ است چرا که همه موارد بالا را در بر می‌گیرد و رعایت آن به ساخت یک «هویت برند» قوی منجر خواهد شد. اگر از این موضوع به سادگی بگذرید تلاش‌هایتان برای برندسازی  با شکست مواجه خواهند شد.
منبع: www.entrepreneur.com

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *