27 July, 2024
کمپین تبلیغاتی هلدینگ دانش بنیان آریانا

کمپین تبلیغاتی چیست؟

اجاره فضای تبلیغاتی

 

کمپین تبلیغاتی، از چندین نوع فعالیت تبلیغاتی مختلف ساخته شده است که به طور همزمان و یکپارچه، باید پیام تبلیغاتی شما را به مخاطبان برسانند.

در واقع کمپین‌های تبلیغاتی زندگی ما را غرق در تبلیغات کرده‌اند. اینکه صبح زود با صدای ترانه تبلیغاتی شرکت کاله از تلویزیون بیدار می‌شویم، در راه رسیدن به محل کار تبلیغات شرکت زمزم را می‌شنویم و در زمان استراحتِ ظهر با پست‌های اینستاگرامی و تبلیغاتی اکستنشن تهرانی مواجه می‌شویم، اینها همه توسط یک یا چند کمپین تبلیغاتی انجام می‌شود.

هدف کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی هدف‌های مختلفی دارند. ممکن است یک‌بار هدف کمپین، بالا بردن فروش یک مجموعه باشد، یک‌بار افزایش فروش یک محصول ویژه باشد و یا فقط برندسازی و افزایش میزان آگاهی مخاطبان از نام برندی باشد که تازه پا در صحنه رقابت گذاشته است.

وقتی شما برای کسب‌وکار خود در اینستاگرام تبلیغ می‌کنید، فقط یک تاکتیک بازاریابی را استفاده کرده‌اید، اما زمانی که تبلیغ کسب‌وکار خودتان را علاوه بر این شبکه اجتماعی، از طریق ایمیل، تلویزیون، بنرهای سطح شهر و… به اجرا بگذارید، یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرده‌اید.

چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می‌کنیم؟

اما چرا شرکت‌ها از کمپین های تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟ در صورتی که می‌توانند با یک هزینه مناسب تبلیغات خود را در برابر دید چندین هزار نفر در یک پیج اینستاگرام یا شبکه‌ای تلویزیونی قرار بدهند. دو دلیل دارد:

افزایش گستره مخاطبان

اولین دلیلی که باعث می‌شود به جای یک روش تبلیغاتی به سمت یک کمپین برویم، این است که در این حالت مخاطبان بیشتری ما را مشاهده می‌کنند. ممکن است بخشی از مخاطبان ما در شبکه‌های اجتماعی و بخش دیگری از آنها پای شبکه‌های تلویزیونی باشند. پس برای اینکه مطمئن شویم هیچکدام‌شان را از دست نمی‌دهیم، بکارگیری چندین شبکه تبلیغاتی اینترنتی و غیر اینترنتی در کنار هم راهکار مناسبی است.

برندسازی قدرتمندتر

هدف کمپین تبلیغاتی

دلیل دوم این است که استفاده از یک کمپین تبلیغاتی با کمک چند شبکه مختلف باعث بالا رفتن احتمال به‌خاطرسپاری پیام تبلیغاتی برند می‌شود. قطعا هنگامی که مخاطبان در طول ماه فقط 3 بار تبلیغات یک مجموعه را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، بازده کمتری نسبت به زمانی دارد که با تبلیغاتش بیشتر از 10 بار و در محیط‌های متفاوت مانند تلویزیون، رادیو، خیابان و شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌کنند.

کلیدهای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی

در ادامه روش‌هایی معرفی می‌کنیم که بتوانید یک کمپین تبلیغاتی موفق و خاص راه اندازی ‌کنید.

تم یکسان

احتمالاً یک بنر بزرگ در بزرگراه که نیمی از آن با رنگ زرد طراحی شده، شما را یاد شرکت ایرانسل خواهد انداخت یا شاید هنوز هم وقتی اسم بخاری بوتان را می‌شنوید، آهنگ چند ثانیه‌ای نوستالژی‌اش در ذهنتان پخش می‌شود. به این نحو می‌توانید با به کارگیری یک تم یکسان در کمپین خود، نظر مخاطبان را بیش از پیش جلب کنید. چند تم‌ که می‌تواند تبلیغات شما را به‌طور خاص‌تر در ذهن مخاطب ثبت کند، عبارتند از:

  • صدای خاص گوینده،
  • موزیک منحصربه‌فرد،
  • تم ظاهری و گرافیکی،
  • یک پیام یا متنِ طنز ثابت در بقیه تبلیغات،
  • یک کاراکتر ثابت،
  • و…

تبلیغ نویسی موثر

اگر بخشی از کمپین شما نیاز به یک متن یا دکلمه دارد، بهتر است نوشتن آن را یک کپی‌رایتر انجام دهد. یک کپی‌رایتر حرفه‌ای می‌تواند به راحتی پیام کمپین شما را به مخاطبان برساند. نکات مهم را در ذهن مخاطب برجسته کنید و کاری کنید که آن‌ها درمورد این پیام، با هم گفتگو کنند.

صداقت را فراموش نکنید

صداقت نداشتن در یک کمپین تبلیغاتی انتخاب خوبی نیست و مطمئن باشید که می‌تواند همه چیز را بر علیه شما کند. بنابراین صداقت را فراموش نکنید.

تکراری نشوید

چرا دیگر رب تبرک تبلیغات خودش با صدای آن خانمی که نام “حمییید” را صدا می‌زد، ادامه پیدا نکرد؟ با اینکه این تبلیغ به خوبی در جامعه پذیرفته شده بود.
طراحان کمپین تبلیغاتی تبرک به خوبی می‌دانستند که تکراری شدن یک تبلیغ می‌تواند بازخوردش را کاهش دهد. پس در مدت زمان مناسب از آن استفاده کرده و بعد از آن به سراغ فعالیت‌های خلاقانه دیگر رفتند. شما هم به این نکته توجه داشته باشید و یک موضوع جذاب را به مسئله‌ای کلیشه‌ای و تکراری در ذهن مخاطب تبدیل نکنید.

نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی به چه شکل است؟

در ادامه چگونگی اجرای یک کمپین و تمامی فعالیت‌هایی که قبل از آن باید در نظر گرفت را با هم مرور می‌کنیم:

خودتان را بررسی کنید

در این مرحله شما باید برندتان و محصولاتی که قصد اجرای کمپین روی آنها را دارید، بررسی کنید.

احتمالا شما هم بارها تبلیغاتی در مورد یک برند را در شبکه‌های مجازی دیده‌اید که مخاطبان در قسمت نظرات، نسبت به آن دیدگاه‌های نامناسب و زننده‌ای داشته‌اند، می‌توان گفت که این اتفاق، ناشی از عدم بررسی محصول و برند قبل از آغاز روند تبلیغات است.

زمانی‌که توانایی ارائه پشتیبانی، گارانتی و حتی محصول با کیفیت را نداشته باشید، قادر نخواهید بود به وعده‌های تبلیغاتی خودتان که در کمپین از آن صحبت شده، جامه عمل بپوشانید.

مخاطبان خود را بشناسید

متاسفانه اکثر کسب‌وکارها تنها به دلیل بی توجهی به این نکته، تبلیغات یا کمپین‌های تبلیغاتی خودشان را با کمترین بازخورد پیش می‌برند. پس قدم اول، شناخت مخاطبان است.

در این مرحله شما باید مخاطبان خود را به طور دقیق بشناسید، یعنی شما باید بدانید که قرار است در این کمپین تبلیغاتی، چه افرادی را هدف قرار دهید و چه کسانی باید تبلیغات و پیامتان را مشاهده کنند.

تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی

ممکن است در ابتدا فکر کنید که تمام کمپین‌های تبلیغاتی با هدف افزایش فروش محصول و خدمات ایجاد می‌شوند. این تصور تقریبا درست است اما دقت کنید که گاهی هدف اصلی، فروش نیست. بلکه برخی از برندها با کمک تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی می‌خواهند به هدف‌هایی مانند:

  • برندسازی،
  • افزایش آگاهی از برند،
  • اول شدن در ذهن مخاطبان،
  • ایجاد یک برند جدید،
  • معرفی محصول جدید و افزایش علاقه مخاطبان به آن،
  • و…

برسند. بنابراین، قبل از راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی باید اهداف آن کاملا مشخص شود.

اجرای کمپین تبلیغاتی

تعیین بودجه کمپین تبلیغاتی

اینجا باید مشخص کنید که می‌خواهید برای راه اندازی و اجرای کمپین مورد نظر، چقدر هزینه کنید. نسبت به همین بودجه است که در ادامه تعیین می‌کنیم کمپین باید تا چه حد گسترده شود و چند شبکه در آن حضور داشته باشد.

انتخاب ابزارهای تبلیغاتی

در این مرحله باید انتخاب کنید که از بین این همه شبکه‌های تبلیغاتیِ محیطی، آنلاین و رسانه‌ای، کدام مناسب کار شما است و می‌تواند پیام شما را بیشتر در برابر دید مخاطبانتان قرار دهد.

زمان‌بندی انتشار تبلیغات

بخشی بسیار مهم از این کمپین ، زمان‌بندی انتشار تبلیغات است. ما باید بدانیم که مخاطبان‌مان در چه ساعاتی از شبانه روز وقت آزاد دارند و چه زمانی را به شبکه‌های تبلیغاتی که تعیین کرده‌ایم سر می‌زنند. باید با شناخت دقیق این زمان‌ها، برای انتشار بخش‌های مختلف تبلیغاتمان زمان بندی داشته باشیم.

تعیین معیارهای موفقیت

بسیاری از مدیران کسب‌وکار تصور می‌کنند که بعد از شروع کمپین ، همه چیز تمام شده و دیگر باید منتظر حضور گسترده مخاطبان باشند، اما اینطور نیست. در اصل شروع اجرای کمپین، نقطه آغاز فعالیت‌های بعدی است. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید بعد از شروع کمپین صورت گیرد، بررسی میزان بازخورد و موفقیت آن است.

اجرای کمپین تبلیغاتی

در این مرحله شما مطابق زمانبندی‌های قبلی و تعیین شده شروع به اجرای تبلیغات می‌کنید. توجه کنید که بررسی روند اجرای درست کمپین اهمیت زیادی دارد. پس فکر نکنید بعد از اجرا، باید فقط منتظر باشید که همه چیز خوب کار کند. خطاهای انسانی و غیر انسانی در یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند ضرر‌های جبران ناپذیری بوجود آورد. در نتیجه با بررسی مداوم، آن را به حداقل برسانید.

جهت آشنایی بیشتر با موضوع کمپین تبلیغاتی می‌توانید از سایر مقالات بلاگ میز و همچنین از وبینارهای آموزشی میز رشد استفاده نمایید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *