18 April, 2024
برندینگ محصول چیست؟

برندینگ محصول در بازار رقابتی امروز

اجاره فضای تبلیغاتی

 

همه‌ی کسب و کارها برای دستیابی به موفقیت، نیاز به برندسازی دارند. یعنی باید یک نشان مشخص برای تمایز یک کسب و کار از سایر کسب و کارها وجود داشته باشد. این نشان که از آن به عنوان برند یاد می‌شود، اهمیت زیادی در پیشرفت یک کسب و کار دارد. برندینگ در واقع به عنوان حمایت کننده‌ی برند تعریف می‌شود و با هدف شناسایی برند به مخاطبان، سعی در پیشرفت کسب و کارها دارد. برندینگ محصول را می‌توان نوعی بازاریابی دانست. در ادامه به تعریف کاملی از این دو مبحث و رشد آنلاین برندینگ یا دیجیتال برندینگ می‌پردازیم.

برندینگ محصول

متاسفانه دو واژه‌ی برند و برندینگ در بسیاری از مواقع با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. حتی عده‌ای واژه‌های برند و برندینگ را به یک مفهوم می‌پندارند، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. برند به عنوان یک نشان متمایز کننده در شناسایی هر کسب و کاری تعریف می‌شود، اما برندینگ به تقویت و ایجاد یک جایگاه مناسب برای برند در ذهن مخاطبان توجه دارد. در واقع برندینگ محصول، روشی برای شناسایی سریع و ماندگار محصولات و خدمات هر سازمانی می‌باشد. به طور کلی برند در قالب یک نام و یا نماد، نمایشگر هویت یک محصول است در حالی که برندینگ روشی برای شناسایی این برند به مخاطب است.


مطلب پیشنهادی: برندسازی اینترنتی چیست؟ و چگونه برندسازی کنیم؟


انواع برندینگ

برندینگ محصول

برندینگ محصولات، یکی از مهم‌ترین انواع برندینگ محسوب می‌شوند. زمانی که یک مشتری از میان انواع مختلفی از برندها، اقدام به خرید برند مورد نظر خودش می‌کند، یعنی آن محصول خریداری شده در امر برندسازی به صورت موفق عمل کرده است و توانسته با مدیریتی کارا، اعتماد مشتریان را به خود جلب نماید.

برندینگ شخصی

این نوع برند، بیشتر مربوط به هنرمندان و یا سیاست مداران است. در واقع می‌توان از آن به عنوان تلاش برای جذب هوادار، نام برد. البته گاهی هنرمندان با تبلیغ یک محصول به دلیل شهرتی که دارند، می‌توانند سبب ترقی و شناخت بهتر آن محصول به بازار شوند.

برندینگ جغرافیایی

از این برندینگ جهت شناسایی خدمات و محصولاتی خاص استفاده می‌شود. در واقع این نوع برندینگ به شناسایی نوعی غذا یا یک منطقه‌ی جغرافیایی مشخص اشاره دارد و سبب تمایز آن از سایر نمونه‌های مشابهش می‌شود.

برندینگ فرهنگی

این برندینگ به ارتقاء یک ملت و یا دولت اشاره دارد و با هدف شناسایی یک ویژگی مثبت به یک مکان و یا افراد مشخص، انجام می‌شود. به طور مثال کانادا به عنوان یک کشور با ویژگی‌های خوب، توانسته است در برندینگ فرهنگی بسیار قدرتمند عمل کند و سالانه تعداد زیادی توریست و یا مهاجر را به این کشور جذب نماید.

برندینگ خدمات

به طور کلی برندینگ خدمات، تفاوت زیادی با برندینگ محصولات ندارد. در واقع برندینگ خدمات، همانند برندینگ محصول در تلاش است که از طریق استراتژی‌های کارآمد، سبب ارزشمندی خدمات یک شرکت در میان مخاطبان شود.
در تمامی موارد فوق، توجه به اصول برندینگ، اولین شرط برای موفقیت است. بنابراین بهتر است پیش از هر اقدامی، در جهت شناخت اصول برندینگ آگاهی کسب نمود. البته اصول برندینگ را باید براساس روش های برندینگ در نظر گرفت.

اهمیت برندینگ محصول

همان طور که گفته شد، برندینگ روشی برای شناسایی محصول به بازار است. در واقع می‌توان از برندینگ به عنوان یک روش بازاریابی نام برد، به همین دلیل برندینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع برندینگ محصول با هدف شناسایی برند و نام یک محصول، تاثیر زیادی در میزان موفقیت یک شرکت دارد. هرچه شناخت و آگاهی مخاطبان نسبت به یک برند بیشتر باشد، امکان جذب آن‌ها بیشتر خواهد بود. اگر اصول برندینگ به صورت مناسب و صحیح انجام شود، می‌تواند سبب افزایش ارزش های یک شرکت شود و پیروزی در رقابت را برای صاحبان کسب و کارها آسان‌تر نماید.

موارد قابل اهمیت در ارزیابی برندینگ

سوال بیشتر کسب و کارها در مورد برندینگ محصول این است که آیا برند محصولات و کارکرد برندینگ به اندازه کافی موفق عمل کرده است یا خیر؟ شما می‌توانید تنها با پاسخ به چند سوالات زیر، عملکرد برندینگ خود را ارزیابی کنید.

  • برند محصول، تا چه حد توانسته است مشتری را وفادار نگه دارد؟
  • آیا برند محصول توانسته است سبب تمایز خودش با سایر محصولات مشابه شود؟
  • نظر عموم راجع به محصولات شما چیست؟
  • میزان فروش محصولات شما تا چه حد افزایش داشته است؟
  • آیا برند شما از ارزش بالاتری برخوردار شده است؟
  • آیا میزان مخاطبان و مشتریان شما نسبت به قبل افزایش یافته است؟

سوالات بسیار زیادی جهت ارزیابی برندینگ محصول باید پرسید. البته باید توجه داشته باشید که در یک شب، نمی‌توان به همه‌ی اهداف مورد نظر خود دست یافت. اما به طور کلی برای رسیدن به موفقیت در این امر مهم باید به ارزیابی اصول برندینگ پرداخت.


مطلب پیشنهادی: دایرکتوری آنلاین کسب و کار چیست؟


دیجیتال برندینگ

نقش برندسازی آنلاین در برندینگ محصول

گسترش تکنولوژی و اینترنت سبب شکل گیری نوع جدیدی از برندینگ با نام دیجیتال برندینگ شده‌ است. در واقع برندینگ دیجیتال، با فراهم کردن بستری مناسب، فرصت تبلیغات را برای صاحبان کسب و کار ایجاد کرده است. دیجیتال برندینگ روشی است که مورد استفاده‌ی بسیاری از کسب و کارها قرار می‌گیرد و کوچکی و بزرگی کسب و کار هم هیچ اهمیتی در جهت استفاده از این روش ندارد. البته این روش برای کسب و کارهای کوچک بسیار پر کاربرد تر است.

مهم‌ترین مزایای آنلاین برندینگ می‌توان به عدم محدودیت زمان و مکان اشاره کرد

مثلا شما امکان شناسایی برند خود را از طریق آنلاین برندینگ به سایر نقاط جهان دارید و این امری بسیار مهم در جهت پیشرفت کاری شرکت شما خواهد بود. از دیگر مزایای آنلاین برندینگ می‌توان به هزینه‌های پایین تبلیغات اشاره کرد.
سامانه میز، فرصتی را برای تمامی کسب و کارها فراهم کرده است تا در دنیای اینترنت و برندینگ آنلاین با استفاده از ثبت کسب و کار خود در میز، بتوانند مشتریان و مخاطبان خود را بیابند. این فرصت برای مشتریان هم فراهم شده است تا از طریق این این سامانه، از تخفیفات و شرایط فعالیت کسب و کارها مطلع شوند. هدف میز، رونق یافتن هر کسب و کاری است.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *