27 July, 2024
توسعه کسب و کار

توسعه کسب ‌و کار های محلی

اجاره فضای تبلیغاتی

 

امروزه در خیابان‌‌های اطراف محل زندگی‌مان کسب و کار‌ ها‌ی محلی زیادی در قالب مغازه، شرکت و سازمان مشغول به کار و درآمدزایی هستند. زمانی‌ که یک کسب‌ و‌ کار محلی در یکی از خیابان‌های همین شهر شروع به فعالیت می‌کند، تا مدتی فقط دوستان و کسانی که بصورت اتفاقی متوجه افتتاح آن شدند از آن خرید می‌کنند. این دسته از کسب و کارهای نوپا با گذشت زمان و بالا بردن کیفیت کاری در کنار انجام تبلیغات موثر کم کم به کسب و کاری شناخته شده تبدیل می‌شود.
حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که با چه روش‌‌ تبلیغاتی می‌توان رفته‌ رفته مردمی که موقعیت مکانی دورتری نسبت به این کسب‌ و‌ کار دارند را از وجود آن آگاه کرد و هر روز تعداد مشتریان خود را افزایش دهند؟
در ادامه این مطلب از بلاگ میز نکاتی را به شما می‌گوییم که جهت توسعه کسب‌و‌کار شما مفید خواهند بود.

چگونگی توسعه کسب و کارهای محلی

برای صاحبان مشاغل توسعه کسب و کار یک امر حیاتی است. درواقع وقتی صحبت از توسعه‌ی کسب‌وکار است، مهم‌ترین فاکتور افزایش درآمد است. در کلام ساده، شما برای افزایش درآمد خود، ۳ راه در پیش دارید:

  • تنوع محصولات و خدمات
  • افزایش جذب مشتری
  • بالا بردن قیمت فروش

1- تنوع در محصولات و خدمات

ساده‌ترین راه رشد کسب‌وکار شما این است که محصولات یا خدمات بیشتری را به مشتریان فعلی بفروشید. حتمی به این فکر می‌کنید که چه کالا و خدمات دیگری را می‌توانید به این مشتریان ارائه کنید؟ لزوماً نباید خدمات جدیدی در دست تولید داشته باشید. ممکن است بتوانید خدمات یک شریک تجاری را، که درصد کمی از آن بابت شراکتتان به شما می‌رسد، عرضه کنید. بنابراین باعرضه‌ی محصولات و خدمات بیشتر، سود بالاتری نصیبتان می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که هزینه‌ی جذب مشتریان جدید، ۷ برابر بیشتر از این است که اقلام بیشتری را به مشتریان فعلی بفروشید

2- افزایش جذب مشتری

یکی از حوزه‌هایی که اغلب شرکت‌ها تمرکز بیشتری روی آن می‌گذارند، جذب مشتریان جدید و افزایش سهم و نفوذ خود در بازار است. در ادامه پنج گام موثر در افزایش جذب مشتری را به شما معرفی می‌کنیم.

گام اول: تبلیغ محصولات و خدمات توسط مشتریان فعلی

یکی از ارزان‌ترین روش‌های جذب مشتری این است که مشتریان فعلی محصولاتتان را به دیگران توصیه کنند. اگر مخاطبان جدید خود را با توصیه‌ی یاران قدیمی‌تان به دست آورید، بودجه‌ی زیادی را صرفه‌جویی کرده‌اید که می‌توانید بخشی از آن را به همین افراد جایزه دهید.

گام دوم: حضور و ثبت کسب و کار خود در دایرکتوری‌های آنلاین کسب‌و‌کار

این روزها دایرکتوری‌های آنلاین از اولین مکان‌هایی هستند که خریداران قبل از خرید به آن مراجعه می‌کنند. بسیاری از مردم برای جستجوی یک کسب و کاردر فضای اینترنت از نام تجاری استفاده نمی‌کنند و فقط نوع فعالیت را جستجو می‌کنند. با وارد کردن اطلاعات دقیق در فهرست کسب و کار خود، دایرکتوری کسب و کار شما را به افرادی که به دنبال خدماتی هم‌راستا با فعالیت شما می‌گردند، متصل خواهد کرد (حتی اگر به طور واضح نام کسب و کار شما را جستجو نکنند). از این رو حضور فعال شما در دایرکتوری آنلاین باعث بهتر دیده شدن شما توسط خریداران احتمالی می‌گردد. یکی از سامانه‌هایی که به عنوان دایرکتوری کسب و کار فعالیت دارد،اپلیکیشن میز می‌باشد.


مطلب پیشنهادی: آموزش ثبت کسب و کار در سامانه میز


برخی از مزایای استفاده از اپلیکیشن میز در رونق و توسعه کسب و کارتان به شرح زیر می‌باشد:

1- به آن‌ دسته از صاحبانی که تبلیغات بر روی بیلبورد‌‌ها و سایر روش‌‌های تبلیغاتی برایشان هزینه‌بر است این امکان را می‌دهد تا به صورت رایگان و در بستر آنلاین، کسب‌ و‌ کار خود را به دیگران معرفی کنند.

2- این اپلیکیشن به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی قابل تنظیم است و همین امر باعث می‌گردد تا صاحبان کسب و کار های محلی بتوانند خدمات خود را به گردشگران خارج‌ از کشور نیز معرفی کنند.

3- اپلیکیشن میز قابلیت ثبت نظرات و انتقادات افراد در رابطه با کسب‌ و‌ کار را دارد و این امر می‌تواند به صاحب آن کسب‌ و کار در جهت بالا بردن کیفیت ارائه محصولات خود کمک شایانی بکند. چرا که رضایت مشتری برای صاحبان کسب‌ و کار ها در اولویت قرار دارد.

4- در این اپلیکیشن قسمتی مربوط به اطلاعات کسب‌ و‌ کار ها وجود دارد که صاحبان آن کسب‌ و کار‌ها می‌توانند در آن‌ قسمت تمامی اطلاعات مربوطه از قبیل تصاویر، آدرس، شماره تماس، ایمیل و… را با مشتریان خود به اشتراک بگذارند و در صورت نیاز این اطلاعات را به روز رسانی کنند.

5- صاحبان کسب‌ و‌ کار ها می‌توانند با مشتریان خود به صورت مستقیم از طریق پیام درون برنامه‌ای در ارتباط باشند.

6- اگر صاحبان کسب‌ و کار ها از اپلیکیشن میز استفاده کنند دیگر نیازی به طراحی یک اپلیکیشن مجزا برای کسب و کار خود نخواهند داشت و از هزینه‌‌های مربوط به ساخت اپلیکیشن معاف خواهند شد.

گام سوم: حضور آنلاین و استفاده از شبکه‌های اجتماعی

بیشتر کسب و کار های محلی این نکته را می‌دانند که برای کسب موفقیت بیش تر در کسب‌ و کار خود باید وارد فضای اینترنت نیز بشوند. بعضی از کسب‌ و کار ها فیزیکی و برخی مجازی هستند و برخی دیگر هم ممکن است ترکیبی از این دو مدل باشند. با دارا بودن سایت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک و … می‌توان در جهت تعامل بیشتر با مشتریان و شناساندن محصولات و خدمات خود به آنان استفاده کرد.
تفاوت‌های یک کسب و کار محلی با یک کسب‌ و کار اینترنتی

  • یک کسب‌ و‌ کار محلی حیطه فعالیت کم تری نسبت به یک کسب‌ و‌ کار اینترنتی دارد. این بدان معناست که کسب‌ و‌ کار محلی در محدوده شهر یا استان خود مشغول به فعالیت می‌باشد ولی مشتریان یک کسب‌ و‌ کار اینترنتی ممکن است از نقاط مختلف کشور یا دنیا نیز باشند. البته این مشکل را می‌توان تا حدی از طریق تبلیغات مناسب برطرف نمود.
  • کسب‌ و‌ کار محلی معمولا برای فروش و ارائه همه مدل خدمات مناسب می‌باشد. در صورتی که بعضی از خدمات را در فضای وب‌سایت و اینترنت نمی‌توان انجام داد.
  • کسب‌ و‌ کار محلی همگانی‌تر می‌باشد ولی کسب و کار اینترنتی نیاز به دانش خاص خود دارد و ممکن است یک فرد بازاری که از اینترنت و فضای وب‌سایت‌‌ها سر در‌ نمی‌آورد از عهده آن برنیاید.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که یک کسب‌ و‌ کار محلی از مزایای زیادی برخوردار است. با وجود این که امروزه کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی رشد چشم‌گیری داشته‌اند هنوز هم می‌توان یک کسب‌ و‌ کار محلی بسیار پررونق راه‌اندازی و مدیریت کرد اما لازمه‌ی آن استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغاتی است.

3- بالابردن قیمت فروش

اگر شما یک محصول باکیفیت داشته باشید، باید آن را با قیمت مناسب به فروش برسانید. اگر چشمتان را روی ارزش واقعی آن ببندید، محصول شما کالایی بی‌اهمیت تلقی خواهد شد. بسیاری از کارآفرینان، ارزش کار خود را دستکم می‌گیرند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. مثل‌ اینکه آن‌ها اعتمادبه‌نفس کافی ندارند و به همین علت خدمات خود را در سطح پایین قیمت‌گذاری می‌کنند. یا اینکه نمی‌دانند بازار تا چه حد جوابگوی محصولات آن‌ها است یا اصلاً ارزش واقعی خدماتشان را نمی‌دانند. مورد آخر باعث می‌شود آن‌ها محصولاتشان را کم‌اهمیت بدانند که به قیمت‌گذاری پایین منجر می‌شود.

اشتراک‌گذاری

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *