16 April, 2024
Digital-branding

برندسازی اینترنتی چیست و چگونه برندسازی کنیم؟

اجاره فضای تبلیغاتی

 

یکی از جذاب‌ترین راهکار‌های جذب تعداد زیاد مشتریان، برندسازی اینترنتی یا دیجیتال برندینگ (Digital Branding) است. دیجیتال برندینگ به معنای استفاده صحیح از دنیای عظیم اینترنت برای برندسازی است. تصور غلط تعداد زیادی از افراد این است که دیجیتال برندینگ به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌و‌جو و بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی (Social Media) است! این‌ها تعریف برندسازی اینترنتی نیستند بلکه تنها ابزاری برای این کار هستند.

برندسازی اینترنتی چیست؟

برندسازی اینترنتی یکی از زیر مجموعه‌های مدیریت برند است که اگر صاحب کسب‌وکار یا استارتاپ به آن توجه کافی داشته باشد می‌تواند حتی از برندسازی به شیوه سنتی هم مؤثرتر واقع شود. از ابزارهای برندسازی اینترنتی می‌توان به طراحی و بهینه‌سازی سایت (SEO)، شبکه‌های اجتماعی (Social Media)، بلاگ‌های خبری (Blogs) و مجلات اینترنتی، بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) و … اشاره کرد.
بسیاری از افراد به کسب درآمد از دنیای وب مشغول هستند اما تعداد خیلی کمی از آن‌ها به این نکته توجه دارند که برند‌هایی مانند گوگل یا آمازون چگونه به این جایگاه بزرگ رسیده‌اند؟ در پشت این برند‌ها و مراحل پیشرفت آن‌ها پروسه عظیمی از برنامه‌ریزی و تلاش بی‌وقفه وجود دارد. حتما شما هم درباره این موضوع که این برند‌ها دارای تیم‌های طراحی و بازاریابی خاصی برای دیجیتال برندینگ خود هستند چیزهایی شنیده‌اید اما کمتر به آن برای کسب و کار یا استارتاپ خود توجه داشته‌اید.

شروع برندسازی اینترنتی

اولین قدم برای برندسازی اینترنتی داشتن یک لوگو است. لوگو یا نشانه مهم‌ترین پیش نیاز برای موفقیت در امر کسب‌وکار است. برای درک اهمیت این موضوع می‌توانید به لوگو‌های نایک، مک‌دونالد، استارباکس و … توجه کنید. افراد عموم جامعه حتی نام این برند‌ها را نمی‌دانند و تنها از روی لوگو آن‌ها را تشخیص می‌دهند. پس از طراحی لوگو شما باید دنبال یک نام زیبا و در شأن کسب‌وکار یا استارتاپ خود باشید!
همان طور که بالاتر به آن اشاره کردیم دیجیتال برندینگ به معنای بهره‌برداری و استفاده صحیح از بستر اینترنت برای کسب شهرت و معروف شدن برند در جامعه و معرفی محصولات و خدمات کسب و کار یا استارتاپ است. با توجه به این موضوع که اینترنت بخش عظیمی از فعالیت‌های روزانه کاربران خودش را اشغال می‌کند برندسازی اینترنتی امری ضروری برای پیشرفت و توسعه کسب و کار است.
در حقیقت شما از ابزار اینترنت برای معرفی برند، محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنید. وسعت این معرفی می‌تواند حتی جهانی نیز باشد! یکی از اصول اساسی که کسب و کارهای زیادی از آن استفاده نمی‌کنند دیجیتال برندینگ به صورت کاملا متمایز از رقبا است. اگر شما بتوانید به صورت کاملا متمایز برند خود را به مشتری معرفی کنید برند شما به راحتی جایگاه خودش را در بازار آنلاین پیدا می‌کند.
در ادامه مراحلی که قبل از شروع برندینگ دیجیتال باید آن‌ها را پشت سر بگذارید را مرور می کنیم.

انتخاب مشاور متخصص

این امر بر هیچ کس پوشیده نیست که در زمینه‌ای که اطلاعات کافی ندارد استفاده از مشاور بهترین راه است. مشاور یا مشاوران دیجیتال شما باید در زمینه‌های وب برندینگ، آنالیز و تحلیل دیتا، شناسایی رقبا و کشف نقاط ضعف، برنامه ریزی و استراتژی و مدیریت پروژه برندینگ تخصص داشته باشند.

طراحی لوگو

لوگو یا نشانه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار از کسب و کار یا استارتاپ شما در ذهن مخاطب است. هر چه در این زمینه حساسیت صحیح بیشتری از خود نشان بدهید بهتر است. برای این کار سعی کنید از یک طراح حرفه‌ای لوگو که به امر طراحی گرافیک و روانشناسی رنگ‌ها مسلط است استفاده کنید.

طراحی سایت مناسب

طراحی سایت مناسب، یکی از پیش نیاز‌های برندینگ شما است. چرا که ظاهر برند شما در فضای وب، سایت شما است و هر چه قدر به ظاهر آن بیش تر توجه کنید در زمینه برندینگ اینترنتی موفق‌تر خواهید بود.

محتوا گذاری مناسب در سایت

«محتوا پادشاه است» یکی از معروف‌ترین جملات دنیای بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ است که مال یکی از ثروتمندترین افراد حال حاضر جهان، بیل گیتس است. بازاریابی محتوا و محتواگذاری حرفه‌ای در سایت باعث افزایش ترافیک سایت، شهرت بیشتر شما و وب برندینگ می‌شود.

سئو و بهینه سازی سایت، بهترین تبلیغ برای شما

سئو همان مزیتی است که نسبت به تمام رقبای خود می‌توانید داشته باشید و با استفاده از آن تمام مشتریان را از رقبای خود بربایید. بهینه سازی سایت برای موتور های جست‌و‌جو امری تخصصی است که تنها با کسب تخصص و تجربه می‌توانید بیش ترین بهره را از آن ببرید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

می‌توان گفت در عصر حاضر نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که در این شبکه‌ها عضو نباشد! شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین بسترها برای رشد کسب و کار شما هستند. با استفاده صحیح و تعامل با دنبال کنندگانتان در این شبکه‌ها می‌توانید سطح برند خود را به بهترین شکل افزایش دهید.
در ادامه این مقاله به تکنیک‌ها و فنون برندسازی آنلاین می‌پردازیم. با میز همراه باشید.

فنون‌ برندسازی آنلاین

برخی از مشهورترین دیجیتال مارکترهای سطح جهان بر این عقیدهاند که هدف اصلی برندسازی آنلاین این است که به صورت مستمر مشتریان بالقوه یک برند بتوانند آن برند را بشناسند. برخی دیگر از این افراد بر این باورند که دیجیتال برندینگ در تجربه نهایی مخاطبان و کاربران از محصول تاثیر زیادی دارد.

بهبود وب سایت

بهبود و توسعه سایت یکی از حیاتیترین بخش‌های دیجیتال برندینگ به حساب می‌آید. دلیل این امر این است که سایت هر برند یا کسب و کاری توسط افراد و شرکت‌های دیگر مورد بازدید و پیگیری قرار خواهد گرفت و اگر تجربه نامطلوبی در ذهن مخاطب شکل گیرد جایگزین کردن آن با یک تجربه مثبت امری بسیار هزینهبر است. پس بهتر است از ابتدا در این مورد برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنید تا متحمل هزینههای اضافی نشوید.

وبلاگ

یکی دیگر از ترفندهای دیجیتال برندینگ استفاده از یک وبلاگ برای تولید محتوای حرفهای و بازاریابی محتوا برای کسب و کار یا استارتاپ است. لطفا به این نکته توجه داشته باشید که ارائه مقالات مهمان برای دیگر وب سایت‌ها برای برندسازی آنلاین امری است که به شما ضربه می‌زند و توصیه می‌کنیم از آن استفاده نکنید!
دلیل ما برای این پیشنهاد به شما سخن رئیس تیم مبارزه اسپم کمپانی گوگل، مت کات در سال 2014 است. او در طی یک توئیت رسمی اعلام کرد که مقاله‌های مهمان در سایت‌ها برای جذب مشتری و ترافیک، یک امر آزار دهنده برای مخاطب هستند و آن را به شما توصیه نمی‌کنیم.
دیجیتال برندینگ شامل موارد دیگری مانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود. شبکه‌های اجتماعی که برای نمایش محتواهای خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید یکی از فنون ارتقاء برندسازی آنلاین است.
اگر می‌خواهید در دید مخاطبان خود قرار بگیرید و آن‌ها را برای خرید محصولات یا خدمات خود مجاب کنید می‌توانید از تکنیک‌های دوباره پیام‌دهی، بررسی رفتار بازدیدکننده و بازاریابی محتوا استفاده کنید. برای این‌که در شبکه‌های اجتماعی بتوانید برند خود را بسازید شما نیاز دارید که دانش و اطلاعات خودتان در رابطه با کسب و کار و نیازی که از مخاطب برطرف می‌کنید را برای همه به اشتراک بگذارید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، لینکدین، آپارات، یوتیوب و … نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی دارای محبوبیت بیشتری است.
از چه طریق برند اینترنتی خود را بسازیم؟
برای این که برندسازی خود را در فضای مجازی انجام دهید می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

تبلیغات خلاقانه و مستمر

متفاوت بودن و خلاقیت در تبلیغات یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی است که می‌تواند کسب و کار یا استارتاپ شما را از سایرین جدا کند. این کار نسبتا ساده که تنها نیاز به فکر دارد به تنهایی باعث افزایش فروش شما در مدت کوتاه می‌شود. همچنین عامل دیگری که در برندسازی فضای مجازی شما تاثیر دارد مستمر بودن تبلیغات شما است. شما باید همیشه جلوی چشمان مشتری خود باشید.

ارائه خدمات به صورت دائمی

یکی از پایه‌های برندسازی شما چه به روش آنلاین چه به صورت سنتی، ارائه خدمات به مشتری قبل از فروش و بعد از آن است. مشتریان راضی و خوش حال شما همان کسانی خواهند بود که به صورت رایگان برای شما تبلیغ می‌کنند و دوستان خود را از تجربه ی مثبت خود با شما خبر می‌کنند.

روابط عمومی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین شیوه جذب و نگهداری مشتری مربوط به بخش روابط عمومی هر کسب و کار و نحوه تعامل آن با مشتریان است. روانشناسان این موضوع را اثبات کرده‌اند که برقراری ارتباط مثبت تاثیر بسیار بالایی بر ذهن مخاطب می‌گذارد. همیشه سعی کنید که در فضای مجازی، ارتباط خوبی با مشتریان خود برقرار کنید. به تعهد خود پایبند باشید و هیچ وقت مشتریان خود را ناامید نکنید.

همیشه در فضای مجازی فعال باشید

داشتن تنها یک سایت شما را از رقبایتان متمایز نمی کند! بدون فعالیت، شما بازدید کننده و در نتیجه مشتری نخواهید داشت. شما باید همیشه آپدیت و به روز باشید و محتوا هایی را برای کاربران خود تهیه کنید که می‌دانید مورد نیاز آن‌ها است. فعالیت دائمی و مستمر شما در بستر اینترنت باعث می‌شود همیشه در معرض دید مشتریان خود باشید و به صورت طبیعی افزایش فروش شما را به همراه خواهد داشت.

ویدئو مارکتینگ یا برندسازی از طریق ویدئو

برای این که حتی بخواهید به صورت شخصی بر روی برند شخصی خود یا personal branding و یا برند کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید حتما به شما ویدئو را پیشنهاد می‌کنیم. جالب است که بدانید که در چند سال اخیر نرخ رشد محبوبیت ویدئو ها به شدت در حال افزایش است. ویدئو مارکتینگ یکی از قوی‌ترین و پربازده ترین فن‌‌ها برای رشد برند کسب و کار، استارتاپ یا حتی شخص است.
بر اساس آمار منتشر شده در رابطه با رشد ویدیوها و بازاریابی ویدئویی، در هر دقیقه چیزی حدود ۱۰۰ ساعت ویدیو در جهان در حال آپلود شدن است. این بدان معناست که برای نفوذ کردن در ذهن مخاطب می‌توانید از این روش استفاده کنید.

استفاده حداکثری از امکانات شبکه‌های اجتماعی برای رشد سریع برند

شبکه‌های اجتماعی بازوی مهم برندسازی و توسعه برند به شمار می‌‍روند. در دنیای شبکه‌های  اجتماعی که میلیاردها کاربر در آن وجود دارد ابزارهای خوبی برای برندسازی در اختیار کسب و کارها و برندها وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی در طول هفته فعال هستند و معتادان دیجیتال، ساعت به ساعت همه چیز را بررسی می‌کنند. با توجه به این موضوع که میلیاردها نفر به شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و فیسبوک و … دسترسی دارند برنامه‌ریزی جامع و کاملی برای ارتباط با مشتریان از طریق این شبکه‌ها امری ضروری است.

قدرت شناخت برند را باید جدی بگیرید

بعضی از صاحب نظران حوزه برندسازی بر این باورند که هدف برندسازی آنلاین فقط این است که به ‌طور دائم مصرف‌ کنندگان، قدرت شناخت یک برند را داشته باشند. برخی دیگر بر یکپارچگی برندسازی آنلاین با تجربه نهایی که یک برند بر روی مشتریان در رابطه با یک شرکت، محصول یا دیگر موارد مرتبط با برند بر جای می‌گذارد توجه دارند. به همین دلیل آگاهی و شناخت برند به عنوان یک عنصر در میان بسیاری از عناصر دیگر مثل تمایزیابی برند و پیام رسانی برند قرار می‌گیرد که به وسیله ارتباطات تلفن همراه و اینترنت آسان می‌شود.

وب سایت شما، کت و شلوار برند شماست!

توسعه وب ‌سایت از این نظر که توسط افراد و شرکت ‌های مختلف برای ارائه محصولات و خدمات یک برند استفاده می‌شود یک بخش مهم در برندسازی آنلاین به حساب می‌‌آید. توجه بر ظاهر یک وب ‌سایت، عملکرد آن و پیام شرکت به منظور ارائه یک تجربه مثبت به کاربران همگی قسمتی از برندسازی اینترنتی به‌ شمار می ‌روند. گسترش وب سایت برای دیجیتال برندینگ همچنین شامل به کارگیری یک بلاگ جهت تولید محتوا برای خوانندگان علاقمند به موضوعات مرتبط با آن برند می‌شود.

پشتیبانی خدمات و محصولات ارائه شده

شما هم برای این که بتوانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید و آن‌ها را به خرید محصولات یا پرداخت پول بابت خدمات خود مجاب کنید نیاز دارید که با مخاطبان خود به صورت دائمی و همیشگی در ارتباط باشید و تمامی خدمات خود را پشتیبانی کنید. شبکه‌های اجتماعی یکی از فضا‌هایی هستند که باید در دسترس کاربران قرار گرفته باشند تا در صورت نیاز با شما تعامل برقرار کنند.
سخن آخر این که اگر خواهان یک کسب و کار یا استارتاپ پرسود هستید حتما از روش‌های برندسازی اینترنتی استفاده کنید.

منبع: بلاگ میز

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *