16 April, 2024
دیجیتال مارکتینگ در میز

تعریف دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها

اجاره فضای تبلیغاتی

 

دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها ارتباط تنگاتنگی با میزان موفقیت این کسب و کارها در جذب مخاطب داشته و به نوعی می‌توان گفت این دو حوزه به هم وابستگی شدیدی دارند. نیاز به سرعت بالا در معرفی استارتاپ‌ها، دست یافتن به بازار با گستردگی بیشتر، شناسایی صحیح مخاطب بر اساس بازخوردهای دریافت شده همگی نشان دهنده اهمیت دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها می‌باشند. با توجه به اهمیت این مساله و نیاز بسیار گسترده به آن در کسب و کارهای امروزی، در ادامه نگاهی جامع به بازاریابی دیجیتالی (digital marketing) و نقش آن در موفقیت استارتاپ ها خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها یعنی چه؟

بازاریابی و شیوه‌های تبلیغاتی در سالهای اخیر با تغییر و تحول بسیار زیادی مواجه شده است. دلیل اصلی این تغییر دسترسی آسان به شبکه های اجتماعی، سایت و اپلیکیشن های متعدد می‌باشد. دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتالی یا وب مارکتینگ به شیوه‌ای نوین از بازاریابی گفته می‌شود که بر بستر اینترنت فعالیت می‌کند. در مقابل، استارتاپ ها کسب و کارهای تازه‌ای می‌باشند که پایه و اساس بسیاری از آنها بر وب و اینترنت بنا شده است و بخاطر ایده پردازی‌های نوین در آنها، نیاز به سرعت زیاد در معرفی خود به مخاطبان اصلی دارند.

دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ های جدید در واقع به مجموعه‌ای از ابزارها و فعالیت‌های متعدد مبتنی بر اینترنت گفته می‌شود که تلاش می‌کنند تا استارتاپ را در کمترین زمان و با کمترین هزینه به حجم گسترده‌ای از مخاطبان معرفی کنند. معرفی استارتاپ به مخاطب، تبدیل آنها به مشتری و ترغیب مشتری به بازگشت و استفاده مجدد از خدمات همگی از جمله وظایف بازاریابی دیجیتالی در این حوزه به شمار می‌روند.

گام های مهم دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها

موفقیت استارتاپ ها در عرصه بازاریابی تا حد زیادی به این مساله بستگی دارد که در چه دوره‌ای از خدمات دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده است. بهترین زمان برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ در واقع زمان ایده پردازی و گام‌های اولیه کار می‌باشد. در این بازه زمانی متخصصین بازاریابی دیجیتال می‌توانند نیازسنجی کنند و مخاطب اصلی این ایده را شناسایی و بر همین اساس سرویس‌ها توسط تیم استارت آپ طراحی و تغییر کنند.

البته تجربه نشان می‌دهد که رد پای دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها را بیشتر می‌توان به بعد از تکمیل شدن پیاده سازی ایده های استارتاپ مشاهده کرد. به عبارت دیگر، در زمان معرفی استارتاپ، دیجیتال مارکتینگ فعالیت خود را شروع می‌کند. بر همین اساس گام های مهم آن عبارتند از:

  • معرفی استارتاپ و نام برند از طریق راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و سایر رسانه‌ها و همچنین تبلیغات گوگل (ads)
  • ترغیب کاربر برای ورود به سایت و اپلیکیشن و شبکه های اجتماعی استارتاپ از طریق همکاری با برندهای نام آشنا، تبلیغات در صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و غیره
  • فراهم ساختن بستر call to action در سایت و اپلیکیشن برای ترغیب کاربر به خرید و استفاده از خدمات استارتاپ
  • ایجاد تمایل به برگشت مجدد مشتری بعد از خرید اولیه (به عنوان مثال ارائه کد تخفیف برای خریدهای بعدی و معرفی کاربر جدید توسط آنها )

کاربردی ترین روش های دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها

روش های دیجیتال مارکتینگ

دنیای امروز و پیشرفت بسیار زیاد تکنولوژی بستر گسترده ای را برای تبلیغات و بازاریابی فراهم نموده است. استفاده از روش ها و ابزارهای موجود در این عرصه به میزان بودجه استارتاپ برای بازاریابی و تبلیغات، مدت زمان مورد نیاز برای دریافت بازخورد و نوع فعالیت آنها بستگی دارد. از کاربردی‌ترین روش‌ها برای دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- سئو سایت و بازاریابی محتوایی

سئو و دست یافتن سایت به جایگاه مطلوب در لیست نتایج موتورهای جستجو از بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. البته سئو (SEO) کاملا تخصصی بوده و بخشی از آن به نحوه فعالیت بازاریابی دیجیتال بستگی دارد. تولید محتوا (content marketing)، معرفی سایت در شبکه های اجتماعی مختلف و جذب مخاطب و ترافیک، تبلیغات در سایت های مختلف و انتشار رپورتاژ آگهی همگی در سئو نقش مهمی دارند. البته نکته مهم این است که سئو فرآیندی زمان بر بوده و لازم است در کنار ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

2- تبلیغات گوگل

در گام های ابتدایی معرفی استارت آپ به مخاطبان اصلی، سرعت اهمیت بسیار بالایی دارد و باید بتوان در کمترین زمان برند را معرفی نمود. استفاده از تبلیغات در گوگل یا ادوردز می تواند انتخابی عالی باشد که البته هزینه بر خواهد بود.

3- سوشال مارکتینگ یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مختلفی در سالهای اخیر معرفی و مورد توجه کاربران قرار گرفته اند. برخی از آنها به مرور رونق خود را از دست داده و جای خود را به نمونه های جدید داده اند. فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین در حال حاضر از بهترین بسترها برای تبلیغات استارت آپ ها به شمار می روند. فعالیت در صفحات اختصاصی استارت آپ با تولید محتوای ویدئویی، تصویری و متنی مناسب، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی به کمک اینفلوئنسرها همگی می توانند گزینه های مناسبی به شمار روند.

4- ایمیل مارکتینگ  (Email marketing)

از دیگر روش های کاربردی در تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ارسال ایمیل می باشد. البته این شیوه تبلیغ مانند گذشته رونق نداشته و اغلب کسب و کارها توجه زیادی به آن ندارند. دقت داشته باشید که ایمیل مارکتینگ اگر به شیوه ای کاملا جذاب انجام شود، می تواند یکی از بهترین روش ها برای تبلیغ و بازاریابی با پرداخت هزینه اندک به شمار رود. انتخاب عنوان ایمیل جذاب و ترغیب کننده، متن مناسب و ایجاد call to action برای کلیک بر روی دکمه ورود به لینک مورد نظر در متن پیام از جمله مواردی می باشند که باید به آن توجه داشت.

نتیجه گیری

کلام آخر اینکه، دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها یکی از ضروری ترین کارها بوده و برای موفقیت در آن، در مرحله اول باید افراد و گروه های حرفه ای را انتخاب کنید. در گام های بعد لازم است با ابزارهای مختلف میزان پیشرفت و بازخوردهای تبلیغاتی آنها را مورد بررسی قرار دهید. در نهایت، از تداوم فعالیت های تبلیغاتی و ایجاد تغییر در سرویس ها و خدمات استارت آپ بر اساس نیازهای اصلی مخاطبان غافل نشوید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *