19 April, 2024
team-work

راه‌های موثر برای ایجاد اعتماد در تیم کاری شما

اجاره فضای تبلیغاتی

 

بدون شک کلید موفقیت در ارتباطات، میزان اعتماد خواهد بود. برای مثال در صورتی که مشتریان نسبت به برند شما اعتماد کافی را نداشته باشند، خریدی را انجام نخواهند داد و همین امر باعث خواهد شد تا رابطه مورد نیاز شما با آنها شکل نگیرد. با این حال در ابتدا لازم است تا این مقوله به خوبی در درون شرکت شکل گرفته باشد تا نمود بیرونی نیز پیدا کند. در این رابطه توجه داشته باشید که برای ایجاد هر تغییر مثبت، رئیس شرکت بهترین فرد برای مدیریت جریان محسوب می‌شود. به همین خاطر نیز در راستای ایجاد فرهنگ اعتماد، مدیران نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

مخفی کاری را کنار بگذارید

اگرچه برخی از اخبار لازم است تا تنها در اختیار مدیر شرکت قرار گیرد، با این حال بسیاری از مدیران در این رابطه کاملا افراطی عمل کرده و همین امر باعث می‌شود تا کارمندن نتوانند با آسودگی خاطر به آنها اعتماد داشته باشند. در این رابطه توجه داشته باشید که تصور یک شرکت موفق بدون اعتماد کافی افراد به یکدیگر، کاملا دشوار خواهد بود. به همین خاطر نباید این امر را یک امر غیرضروری تصور کرد. در این رابطه این امر که احساسات خود را به خوبی نشان دهید، خود گام موثری محسوب می‌شود. در نهایت به علت این امر که مدیران همواره الگوی شرکت محسوب می‌شوند، این امر باعث خواهد شد تا در مدت زمانی کوتاه، فرهنگ مورد نظر شما به شکلی طبیعی در شرکت شکل گیرد و سایرین نیز در تلاش برای انجام رفتاری مشابه شما داشته باشند.

همه افراد را یکسان تلقی نکنید

لازم است تا مرز میزان اعتماد به هر یک از افراد کاملا مشخص باشد. بدون شک برخی از کارمندان شما از سطح وفاداری بالاتری برخوردار خواهند بود. به همین خاطر رفتار یکسان با همگان در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد. این امر همچنین کارمندان رازدار را نیز دلسرد خواهد کرد. در نهایت توجه داشته باشید که ایجاد مرزها و تعیین وضعیت هر یک از افراد، خود به عامل محرکی تبدیل خواهد شد تا سایرین نیز در تلاش برای قرار گرفتن در جایگاه بهتری در دایره اعتماد شما، باشند.

قبل از صحبت کردن گوش فرار دهید

این امر که افراد نظرات خود را برای شما محترم دانسته و تصوری روبات گونه در شرکت نداشته باشند، خود از جمله مواردی است که به بهبود ارتباط شما با کارمندان کمک خواهد کرد. امروزه از جمله آفت های امر مدیریت، خودرای بودن است. اگرچه مدیران همواره باید حرف آخر را در شرکت بزنند، با این حال این امر نباید باعث شود که آنها به تنهایی تمامی مراحل تصمیم گیری و اتخاذ راهبردها را انجام دهند. در این رابطه توجه داشته باشید که ممکن است نظرات سایرین چندان مفید نباشد، با این حال این امر که به آنها فرصت بیان آن را بدهید، خود ارزش بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. در نهایت افراد به فردی که برای حرف آنها احترام قائل باشد، اعتماد بیشتری خواهند داشت.

از تاثیر مثال‌های متنوع غافل نشوید

این امر که انتظار داشته باشید که افراد بدون قانع شدن، اقدام به فرمان بردن از شما کند، تصوری کاملا غلط محسوب می‌شود. درواقع شما به عنوان مدیر شرکت تنها تعیین کننده وظایف و اهداف نخواهید بود و لازم است تا علت انجام هر چیزی را به خوبی مشخص کنید. در این رابطه نتایج آمارها حاکی از آن است که افراد هنگامی که نسبت به ماهیت یک اقدام به خوبی قانع شده باشند، عملکرد به مراتب درخشان‌تری را از خود نشان خواهند داد. با این حال مدیران همواره با معضل کمبود زمان مواجه هستند و این امر به این معنا است که شما زمان کافی برای توضیحات طولانی نخواهید داشت. در این رابطه این امر که بتوانید مسائل را ساده کنید، خود به درک سریع تر موضوع کمک شایانی خواهد کرد. در این رابطه مثال‌ها ابزار بسیار مفیدی محسوب می‌شوند. در آخر توجه داشته باشید که در شرکت همه افراد از سطح دانش یکسانی برخوردار نخواهند بود. به همین خاطر همواره این احتمال وجود دارد که نحوه درک شما با سایرین کاملا متفاوت باشد. به همین خاطر نزدیک ساختن مفاهیم به یک سطح معمول، خود کمک شایانی به درک همگانی خواهد کرد. این امر خود یک مزیت مدیریتی محسوب می‌شود و زمینه اعتماد بیشتر را فراهم خواهد کرد.

پشتیبان کارمندان خود باشید

از جمله مواردی که زمینه بی اعتمادی را تشدید خواهد کرد این است که افراد به منتقد سرسخت یکدیگر تبدیل شوند. این امر در حالی است که کارمندان شما در مرحله اول به یک مربی دلسوز نیاز خواهند داشت. در این رابطه فراموش نکنید که هدف شما باید رشد کارمندان باشد که در نهایت به ترقی کل شرکت منجر خواهد شد. اگرچه نقد فرد را نسبت به اشتباهات آگاه خواهد کرد، با این حال هیچ گاه با روش صحیح کار همراه نیست. به همین خاطر لازم است تا در هر موقعیتی پشتیبان تیم خود و در تلاش برای رفع مشکلات آنها باشید. این امر زمینه را برای تبادل اطلاعات و کمک داوطلبانه کارمندان به یکدیگر فراهم خواهد کرد.

به کارمندان خود احترام بگذارید

احترام از جمله نیازهای هر فردی محسوب خواهد شد. بدون شک اعتماد کردن به فردی که احترام شما را نگه می‌دارد، امری به مراتب ساده تر خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که این امر تنها برای کارمندان نبوده و شخصیت شما به این شکل کاملا جذاب‌تر و حرفه‌ای تر خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که لازم است تا تمامی کارمندان حتی افراد سطح پایین شرکت نیز از یک حداقل احترام برخوردار باشند. با این حال این امر بسیار طبیعی است که این میزان برای افراد مهم شرکت، بیشتر باشد.

تشویق را نسبت به تنبیه در اولویت خود قرار دهید

افراد برای انجام رفتارهای حرفه‌ای و درست، نیازمند سطح اعتماد به نفس کافی خواهند بود. در این رابطه این امر که مدام به دنبال تنبیه آنها باشید، باعث خواهد شد تا خود را فردی بی ارزش تلقی کنند و انگیزه‌های کاری آنها به شدت کاهش یابد. در این رابطه توجه داشته باشید که تیم شرکت با افراد حاضر شکل گرفته است و جایگزین کردن حتی یک نفر نیز هزینه و زمان زیادی را نیاز خواهد داشت. به همین خاطر اولویت شما باید حفظ کارمندان موجود باشد. در این راستا این امر که حتی به صورت زبانی اقدام به تشویق کارمندان خود کنید، خود زمینه ایجاد ارتباط درست و اعتماد کافی را فراهم خواهد کرد.

پایگاه آمار و اطلاعات مناسبی را شکل دهید

هر کارمندی باید به شکل دقیق بداند که به چه علت توبیخ و یا مورد تشویق واقع شده است. در موارد متعددی مشاهده شده است که تشویق‌های مدیران زمینه حسادت‌های سایر کارمندان را ایجاد کرده است. علت این امر نیز به این خاطر است که همگان نسبت به علت این امر آگاه نیستند و این خود باعث تصورهای نادرست در آنها خواهد شد. بدون شک تحت این شرایط شما به مدیری با سیاست‌های تبعیض آمیز متهم خواهید شد. برای جلوگیری از وقوع چنین امری توصیه می‌شود تا آمارهای هر یک از کارمندان را منتشر کرده و در آخر هر ماه برای برترین کارمند، امتیازاتی را اختصاص دهید. در این رابطه توجه داشته باشید که آمارهای شما باید به صورت روزانه به‌روز رسانی شود تا زمینه تحریک سایرین برای فعالیت بهتر را فراهم آورد.

منبع:successconsciousness.com

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *