27 July, 2024
توسعه-کسب-و-کار

معرفی روش هایی برای توسعه کسب و کار

اجاره فضای تبلیغاتی

 

اگر در حال خواندن این مقاله هستید حتما کسب و کاری دارید که با زحمت فراوان آن را راه اندازی کرده‌اید و اکنون قصد دارید برای توسعه کسب و کار خود اقدام کنید. تعداد بسیار زیادی از کسب و کار‌ها بار‌ها در چرخه‌ی عمر کارشان به فکر رشد و پیشرفت خود افتاده‌اند. انگیزه و هدف شما برای پیشرفت چیست؟
انگیزه‌های مختلفی وجود دارد که صاحبان کسب و کار‌ها را به پیشرفت و توسعه فعالیتشان سوق می‌دهد. این انگیزه می‌تواند منابع آزاد فراوانی باشد که می‌توانند از آن‌ها برای پیشرفت استفاده کنند و یا می‌تواند قسمت‌هایی از بازار باشد که دست نخورده هستند و اگر خودشان به سمت آن نروند حتما رقبایشان خواهند رفت. البته انگیزه‌ها تنها محدود به این دو مورد نمی‌شوند. به طور کلی توسعه در هر فعالیتی وجود دارد و در بازه‌های زمانی مختلفی فکر صاحبان و مدیران را به خود مشغول می‌کند. در این مطلب از بلاگ میز به شما روش‌هایی را ارائه می‌کنیم تا در رشد و توسعه کسب و کارتان کمک کرده باشیم.

توسعه کسب و کار به چه معناست؟

در هر کسب و کاری، متناسب با فعالیت‌ها و سیاست‌های کاری آن، توسعه کسب و کار به گونه‌ای خاص تعریف می‌شود اما به طور کلی پیشرفت کسب و کار در یکی از معانی زیر خلاصه می‌شود.

  • توسعه کارتان یعنی فروش بیش تری داشته باشید.
  • توسعه یعنی برای ادامه مسیر خود شریک و یا سهامدار جدیدی پیدا کنید.
  • پیشرفت کارتان یعنی بازاری جدید برای ارائه محصول و یا خدمات خود ارائه کنید.
  • به هر فعالیتی که سبب بهتر شدن کار می‌شود توسعه می‌گویند.
  • توسعه یعنی افزایش درآمد، شرکای جدید و بهتر و تصمیم‌های برنامه ریزی شده داشته باشید.
  • تعاریف متنوع و مختلفی برای این مفهوم وجود دارد و شما متناسب با فعالیتتان، آن را برای خودتان تعریف می‌کنید.

در واقع هر کاری که باعث شود کسب و کار شما عملکرد بهتری داشته باشد، نوعی از توسعه آن است

پس بررسی کنید بهتر شدن به طور خاص برای شما چه معنایی دارد؟ بهبود کدام قسمت سبب پیشرفت کارتان می شود؟

کاریکاتوری نباشیم!

تعداد بسیار زیادی از کسب و کار ها در کشور ما کاریکاتوری هستند. کاریکاتوری بودن یعنی چه؟ تا حالا دقت کرده اید که چرا کاریکاتور ها برای ما خنده دار هستند؟ به این دلیل خنده دار هستند که قسمت های مختلف آن ها متناسب با یکدیگر نیستند. در واقع برخی قسمت ها بیش تر رشد داشته اند. همین وضعیت برای درصد بالایی از کسب و کار ها وجود دارد. رشد کسب و کار با توسعه آن فرق می کند.
رشد شما می تواند به صورت کاریکاتوری باشد اما در نظر داشته باشید که توسعه باید متقارن، هم اندازه و متناسب باشد. پس توسعه یعنی رشد همه قسمت های کار به طور متناسب و محدود به یک قسمت خاص نمی شود. وقتی حرف از توسعه می شود متناسب با آن قسمتی که اولویت ما برای رشد است تمامی بخش های دیگر نیز باید رشد کنند. به عنوان مثال کسب و کار های زیادی وجود دارند که بازار و فروش خود را گسترش می دهند اما در مرحله تولید و توزیع دارای مشکلات زیادی هستند و یا کسب و کاری که محیط و تجهیزات و نیروی انسانی و … را توسعه داده اما به بخش بازاریابی و فروش بی توجهی کرده است.

توسعه کسب و کارمان را از کجا شروع کنیم؟

همان طور که اشاره کردیم پیشرفت کسب و کار در قسمت‌های مختلفی باید اتفاق بیفتد. این بخش‌ها و واحد‌ها شامل مدیریت بازاریابی، مدیریت فروش، مدیریت تولید، مدیریت پروژه، شبکه سازی و برقراری ارتباط، مذاکرات فردی، مذاکرات سازمانی و … است. در واقع متناسب با اولویت توسعه کسب و کارتان تمامی این بخش‌ها در جهت آن باید رشد پیدا کنند. شاید اکنون برایتان سوال باشد که چگونه و از طریق چه روش‌هایی به توسعه کسب و کارمان کمک کنیم؟ در ادامه روش‌های آن را بررسی می‌کنیم.

معرفی 11 شیوه توسعه کسب و کار

1- متنوع‌تر از قبل باشید

یکی از شیوه‌های موثر برای توسعه، تنوع بخشیدن به محصولات و یا خدماتتان است. محصولات و خدماتی خلاقانه و جدید ارائه کنید. گاهی می‌توانید برای این تنوع بخشیدن، خدماتتان را تکمیل‌تر کنید و نیاز بیشتری از مشتری را رفع کنید. در این صورت علاوه بر مشتریان قدیمی‌تان، مشتری‌های جدیدی که آن محصول و خدماتتان مورد نیازشان است نیز جذب کسب و کار شما خواهند شد. ایجاد یک محصول جدید از این رو برای شما مناسب است که اگر باعث توسعه نشود، باعث بدتر شدن شرایط هم نخواهد شد. تنوع و تولید محصولات جدید بیشتر به این معنا نیست که تولید و توزیع محصولات و خدمات پرفروشتان را لغو کنید اما این کار می‌تواند توجه بسیاری از افراد را به سمت شما جدب کند. در صورتی که ارائه محصول جدید برایتان موفقیت آمیز بود می‌توانید از این روش برای توسعه و پیشرفت بیشتر استفاده کنید.

2- شعبه جدیدی ایجاد کنید

این مورد معمولا جزو بهترین انتخاب‌ها برای توسعه کارتان نیست اما اغلب از اولین مواردی است که به ذهن صاحبان کسب و کار‌ها می‌رسد. اگر با بررسی و تحقیق شرایط کاریتان به این نتیجه رسیده‌اید که این شیوه بهترین روش توسعه برای شما است حتما موارد زیر را در اقداماتتان در نظر داشته باشید:
مطمئن شوید که به حداقل سود به صورت مستمر دست پیدا کرده‌اید و در طی چند سال گذشته رشد ثابتی داشته‌اید.
اطمینان خاطر داشته باشید که تیم مدیریتی و سیستمی با کفایت و خوبی دارید چرا که برای ایجاد یک شعبه جدید آن ها نقشی تاثیرگذار در موفقیت کار دارند.
طرح کسب و کار جامع و کاملی برای اقدامات جدیدتان داشته باشید.
برای تامین مخارج و هزینه هایتان حتما روش‌های تامین بودجه را از قبل در نظر بگیرید.
حتما در نظر داشته باشید که برای انتخاب موقعیت مکانی شعبه جدیدتان به کسب و کار خود توجه کنید و نه به بودجه کار.

3- از حق امتیاز برای توسعه استفاده کنید

دادن حق امتیاز یکی از روش‌های موثر برای توسعه دادن کسب و کارتان است. شما با دادن حق امتیاز به گردانندگان شعبه هایتان، امکان مالکیت می‌دهید. این مالکیت سبب می‌شود افراد در کارشان ذینفع باشند و لذت بیش‌تری از کارشان می‌برند و از هیچ چیزی برای موفقیت در آن دریغ نمی‌کنند. این مورد گاهی به یکی از بهترین روش‌ها برای توسعه تبدیل می‌شود.


مطلب پیشنهادی: دایرکتوری کسب و کار آنلاین چیست؟ و چه مزایایی دارد؟


4- از تکنولوژی نهایت استفاده را ببرید

این روز‌ها در جامعه ای زندگی می‌کنیم که اکثر افراد روزانه بیش‌تر وقتشان را صرف فضای اینترنت و شبکه های مجازی می‌کنند. پس این فضا می‌تواند بستری بسیار مناسب برای توسعه دادن کسب و کارتان باشد. از طرفی استفاده از این فضا کاملا رایگان است و امکانات خوبی هم در اختیار شما قرار می‌دهد.
برای محصولات و خدماتتان سایت داشته باشید تا مشتریان به صورت آنلاین هم بتوانند با شما در ارتباط باشند و خرید کنند. شما با این کار فواصل خود را با مخاطبانتان بسیار کم می‌کنید. از شبکه‌های اجتماعی مختلف برای معرفی خود، محصولات، خدمات و تبلیغات استفاده کنید. حتما از اینترنت برای توسعه کمک بگیرید چرا که امروزه اگر شما از آن استفاده نکنید رقبا حتما از مخاطبان اینترنت به نفع خودشان استفاده می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که موفقیت در تبلیغات و توسعه مجازی نیازمند استراتژی‌های خاص خود است.

5- با کسب و کار‌های دیگر شریک شوید

اگر کسب و کار کوچکی هستید این روش می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. با کسب و کار‌های دیگر مثل خودتان شریک شوید و کار هایی مشارکتی انجام دهید. این اقدام سبب می‌شود هر دو طرف سود کنند. مشتریان شما با شریکتان و مشتریان آن ها با کسب و کار شما آشنا می شوند و از هر دو خدمات استفاده می‌کنند.

6- در بعضی قسمت‌ها بیش تر سرمایه گذاری کنید

اگر می خواهید کسب و کارتان را توسعه بدهید، از اساسی ترین اقداماتی که باید انجام دهید این است که کیفیت سطح سرویس دهی خود را بالا ببرید. برای مثال کاری کنید افراد راحت تر و سریع تر به محصول و خدمات شما دسترسی داشته باشند. برای مثال کسب و کار ها با روش‌هایی کوتاه ترین زمان ممکن برای دسترسی به کالا را ایجاد می‌کنند و از این طریق ارزش آفرینی می‌کنند و سبب توسعه کار خود می‌شوند.

7- فضای آنلاین در ابتدای راه بسیار مناسب است

معمولا کسب و کار ها در ابتدای راه بیش‌ترین زمانشان را در اینترنت می گذارنند. یعنی حضور فیزیکی کم تری دارند. هر کسب و کاری با ورود به فضای اینترنت و دنیای مجازی، شانس بسیار بیش تری را برای موفقیت خود رقم می‌زند. با استراتژی‌هایی مناسب از فضای آنلاین برای گفت و گویی صمیمانه با مخاطبانتان استفاده کنید.

8- به مشتریان بیش تری بفروشید

یکی از زمینه‌های بسیار مهم توسعه در کسب و کار ها، بحث فروش می‌باشد. از ارزان ترین روش‌هایی که می‌توانید مشتریان بیش‌تری را جذب کنید این است که مشتریانتان، محصولات شما را به دیگران هم توصیه کنند. اگر مشتریانی دارید که از شما رضایت دارند با ایجاد یک استراتژی با سود دو طرفه هم برای شما و هم برای آن‌ها، تشویقشان کنید شما را به دیگران هم معرفی کنند. هزینه جذب مشتری جدید به کسب و کارتان به اندازه 7 برابر استفاده از مشتریان قدیمی برایتان بیش‌تر است. پس اگر از افراد قدیمی استفاده کردید بسیار صرفه جویی کرده‌اید و می توانید بخشی از آن را به آن ها هدیه بدهید. مشارکت در فروش هم با همین هدف ایجاد شده است. شما با آشنا کردن افرادی به یک کسب و کار، درصدی از فروش آن را از آن خود می‌کنید.

9- با قیمت بالا‌تر بفروشید

بسیاری از کسب و کار ها به صورتی که مستحق آن هستند برای خدمات و محصولاتشان قیمت گذاری نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این که آن‌ها خودشان را دست کم می‌گیرند و اعتماد به نفس کافی ندارند. گاهی آن‌ها ارزش واقعی محصول و خدماتشان را نمی‌دانند. همین کم اهمیت پنداشتن باعث می‌شود قیمت گذاری بسیار سطح پایینی داشته باشند. ساده ترین راهی که بتوانید درآمدتان را زیاد کنید افزایش قیمت است. اما به همان اندازه هم پر ریسک و خطرناک است.
اگر افزایش قیمتتان بیش از حد باشد مشتریانتان را از دست می‌دهید و با خطر بسیار زیادی مواجه می‌شوید. از طرفی اگر قیمت گذاری بسیار سطح پایینی داشته باشید نشان می‌دهید که کالایتان ارزشی ندارد. پس چگونه دیگران باید برای آن ارزش قائل شوند؟ بالا بردن قیمت‌ها گاهی سبب می‌شوند مشتریان قدیمی را از دست بدهید اما افرادی را که حاضرند پول بیش تری را بپردازند جذب کسب و کارتان می‌کنید. در نتیجه فروش و درآمدتان بسیار افزایش پیدا می‌کند.

10- دانش و اطلاعاتتان را افزایش بدهید

اگر در ابتدای راه هستید و یا می‌خواهید تازه کسب و کاری را شروع کنید، حتما این سوال را از خودتان بپرسید که آیا به اندازه کافی دانش و اطلاعات برای تاسیس کسب و کارتان را دارید؟ اگر پاسختان منفی است حتما صبر کنید. پیش از شروع کار تمامی مطالب و اطلاعات را برای ایجاد کسب و کار جدید کسب کنید و همچنین می‌توانید از تجربیات دیگران نیز استفاده کنید. اگر به اندازه کافی ندانید شکست می‌خورید.

11- برند سازی را فراموش نکنید

از تاثیر مثبت تبلیغات در برند سازی استفاده کنید. با توجه به نوع فعالیت کسب و کارتان کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید و با استفاده از استراتژی‌های موثر تبلیغاتی به افزایش در آمد و فروشتان کمک کنید. هر چه در برند سازی موفق تر عمل کنید به همان نسبت هم توسعه و پیشرفت کسب و کار و موفقیتتان هم بیش‌تر خواهد بود.
توسعه کسب و کار مفهومی است که به ذهن تمامی مدیران خطور می‌کند. بدون پیشرفت و توسعه اساس کاری یکنواخت و خسته کننده‌ای خواهید داشت. توسعه دادن اگرچه ممکن است با مشکلات و گاهی ریسک و خطر همراه باشد اما ارزش دارد و در نهایت نتیجه‌ای خوشایند را برای ما رقم می زند. فراموش نکنید اولویت توسعه‌تان را برای خودتان مشخص کنید و پس از آن تمامی واحد ها را هم گام با آن رشد دهید تا موفقیت را برای خودتان تضمین کنید.

اشتراک‌گذاری

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *