20 April, 2024

تاثیر هوش تجاری در موفقیت کسب‌وکارها

اجاره فضای تبلیغاتی

 

هوش تجاری (Business Inteligense) یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به شما در تحلیل و استفاده مناسب از داده‌ها کمک ‌کند. در حقیقت هوش تجاری و یا به طور اختصار BI به شما به عنوان یک مدیر کمک می‌کند تا بفهمید چه عواملی در موفقیت و شکست یک کسب‌وکار موثر است و این نتایج به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید چه عواملی باعث سوددهی بیشتر و چه عواملی باعث سوددهی کمتر خواهد شد.


فکر نکنید که هوش تجاری فقط ویژه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است. کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از این روش برای تحلیل داده‌های آماری خود استفاده کنند. فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه هستید و طبق دسته‌بندی نوعی از محصولات را روزانه به فروش می‌رسانید. فرقی نمی‌کند که روزانه، هفتگی و یا ماهانه اطلاعات خود را دسته‌بندی و جمع آوری کنید. اما اینکه این کار به درستی انجام شود بسیار مهم است، چرا که این تازه شروع کار در BI است.
کسب‌وکارهای زیادی در حال حاضر مشغول فعالیت در بازار هستند و بالطبع مشتریان زیادی نیز دارند که به دنبال خرید از آنها است. بازار رقابتی در حال حاضر طوری پیشروی می‌کند که صاحبان کسب‌وکار باید بدانند مشتریان از آنها چه می‌خواهند تا آنان را به سمت خود جذب کنند. اطلاعات جمع آوری شده در هوش تجاری این امکان را برای شما فراهم می‌کند. در واقع شما با این اطلاعات می‌توانید این طور پیش‌بینی کنید که در چه فصلی چه کالاهایی بیشتر فروش دارد؟ چه کالاهایی باید وارد انبار و یا از انبار خارج شود. حتی در چه ساعتی از شبانه روز چه کالاهایی بیشتر فروش دارند. رنج سنی مخاطبان با توجه به نیاز آنان سنجیده می‌شود و کلی اطلاعات دیگر که اگر بخواهیم این اطلاعات را روزانه ذخیره نکنیم بعدا به کلی زمان اضافی نیاز داریم که هیچ وقت این زمان را نخواهیم داشت.
نشانه‌های زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند شما برای کسب‌وکار خود به هوش تجاری نیاز دارید. تعدادی از آنها را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد تا ببینید هوش تجاری قادر به انجام چه کارهایی است.

1- داده‌های زیاد، اطلاعات کم

گفتیم که شما باید اطلاعات محیط کاری خود را داشته باشید و این کار ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف صورت بگیرد. آنچه در فشردن کلیدهای صفحه کلید حاصل می‌شود برای ما ارزشمند خواهد بود.
البته این نکته را باید توجه داشته باشید که اطلاعات برای ما مهم است نه داده‌ها، اطلاعاتی مفید که می‌تواند به ما در تجزیه و تحلیل داده‌ها و … کمک کند. اینجاست که با ورود هوش تجاری مشکلات حل می‌شود و BI مانند یک شاه کلید عمل می‌کند.

2- تهیه گزارش‌ها درکوتاه‌ترین زمان

هنگامی که شما بخواهید براساس اطلاعاتی که دارید گزارش‌هایی را آماده کنید باید زمان زیادی را هرچند وقت برای تهیه این گزارش‌ها اختصاص دهید. کاری نسبتا فرسایشی و خسته کننده که ممکن است در طول زمان دچار درصد بالای خطا نیز شود. هوش تجاری به کمک شما آمده و شما را در مدت زمان کوتاهی به خواسته‌تان می‌رساند.

3- با هوش تجاری به روز باشید

اکثر شرکت‌ها برای بررسی اطلاعات شرکت از اکسل استفاده می‌کنند. اکسل نرم افزاری قدرتمند برای پایش اطلاعات و ساخت انواع نمودارها و آمارها است. اما هنگامی که داده‌ها کمی بزرگ می‌شوند ممکن است شما در اکسل با مشکل برخورد کنید. به همین منظور برای پایش دقیق در ابعاد بزرگتر باید از یک نرم افزار قدرتمندتر استفاده کنید. نگران نباشید؛ این کار را به BI بسپارید و در مدت کوتاهی بهترین نتایج را از آن بهره‌برداری کنید.

4- ترکیب داده‌ها از منابع مختلف

هنگامی که وارد کار شوید در می‌یابید که احتیاج به منابع متفاوتی دارید تا بتوانید اطلاعات را بدست بیاورید، طبقه بندی کنید و از آن استفاده کنید. اما ترکیب این اطلاعات برای شما کار سختی خواهد بود. هوش تجاری پیش‌بینی این مشکل را هم کرده است و شما می‌توانید منابع را باهم ترکیب کنید و محدودیتی در انجام این کار نخواهید داشت.

5- الگوهای توانمند

هنگامی که شما اطلاعات را جمع آوری می‌کنید ممکن است به هر دلیلی اطلاعات شما مهم نباشد و یا اصطلاحا به درد نخورد. خب با این وجود تمام زحمات چند روزه یک یا چند نفر پوچ می‌شود. پاسخ منفی است. اگر داده‌های قابل تحقق و واضح می‌خواهید نمودار دایره‌ای در این خصوص به کمک شما خواهد آمد.
این پنج نشانه بخشی از کاربردهای هوش تجاری برای کسب‌وکارها است که با آن آشنا شدیم و ممکن است شما اگر ابتدای این مقاله احتیاج زیادی به این مقوله احساس نمی‌کردید اکنون این حس در درون شما تغییر کرده باشد. اما شاید هنوز به طور کامل قانع نشده باشید. در ادامه با توجه به اهمیت هوش تجاری در دنیای دیجیتال، کاربرد هوش تجاری در فضای مجازی و بنگاه‌های رسانه‌ای را بررسی خواهیم کرد. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

بازگشت نرخ سرمایه با استفاده از هوش تجاری

هنگامی که شما از هوش تجاری استفاده می‌کنید و اطلاعات خود را براساس توضیحات داده شده جمع آوری کرده‌اید، در خواهید یافت که این اطلاعات می‌تواند کمک حال شما در بسیاری از موارد باشد. لابد از خود سوال می‌کنید چطور؟ در واقع با استفاده از هوش تجاری و تحلیل اطلاعات می‌توانید بفهمید چه چیزی در مورد کسب‌وکار شما درست کار می‌کند و چه چیزی درست کار نمی‌کند. هوش تجاری به شما یک استراتژی ارائه می‌دهد و شما می‌توانید با استفاده از این استراتژی روند موفقیت خود در کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید.

یافتن مشتریان خوب با هوش تجاری

دوباره و دوباره و دوباره تاکید می‌کنیم جمع آوری اطلاعات درست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی دیگر از نمونه‌های این کار این است که شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات مشتریان ایده‌آل خود را که راه خود را گم کرده‌اند پیدا کرده و آنان را به سمت کسب‌وکار خود سوق دهید و پس از اینکه آنها به مشتری شما بدل شدند می‌توانید پیشنهاداتی وسوسه انگیز برای فروش بیشتر به آنها ارائه دهید. آن هم در دنیایی از اطلاعات که در همه جا گسترش پیدا کرده و همه افراد نمی‌توانند از همه اطلاعات استفاده کنند.

ویژه سهام داران

سهام داران و مدیران نیز وسواس زیادی روی این راه‌ها دارند، چرا که خروجی اطلاعات بدست آمده و صحت و سقم آنها باعث تشخیص درست سود و زیان شرکت‌ها و در نتیجه سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری برای سهام‌داران را فراهم می‌کند.
انتخاب اینکه کدام یک از برنامه‌های کاربردی هوش تجاری برای شما مفید است و می‌تواند به شما کمک کند بسیار مهم است. چرا که این برنامه‌ها قابلیت همسان سازی با نرم افزارهای دیگر از جمله نرم افزارهای حسابداری را دارد. در کل این برنامه‌ها می‌توانند به شما راه حل درست را نشان دهند.

انتخاب ویژه

در ابتدای این مقاله از میزان تبلیغات و انتخاب‌های مشتری در حوز‌های مختلف گفتیم و این مساله بیان شد که امروزه مشتریان انتخاب‌های زیادی دارند و رقابت برای جلب توجه مشتری بسیار زیاد است. حال اینکه صاحبان کسب‌وکار از چه ترفندهایی برای مشتری استفاده می‌کنند و مشتریان نیز به سوی کدامیک از این کسب‌وکارها می‌روند بسیار مهم است. هوش تجاری براساس تعیین معیارها مشخص می‌کند که صاحبان کسب‌وکار بهتر است کجا سرمایه گذاری خود را انجام دهند و کجا نباید برای بازاریابی هزینه کنند. با این امکان شما می‌توانید به عنوان صاحب کسب‌وکار تصمیم درست را از میان راه‌های موجود اتخاذ کنید.

نتیجه گیری

هوش تجاری یکی از امکاناتی است که امروزه در اختیار شما قرار گرفته تا بتوانید با آگاهی بیشتری راه خود را انتخاب و با چالش کمتری نسبت به گذشته روبرو شوید. در واقع شما می‌توانید با جمع آوری اطلاعات و پایش آنها نتایجی را در خروجی برای خود بدست بیاورید که به طور قطع شگفت زده خواهید شد.

منبع: MIZ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *